Kvartalsrapport för april–juni 2010*

Huvudpunkter

• De totala intäkterna steg med 5,3 procent till 759,2 miljoner pund.

• De totala intäkterna per flygstol steg med 3,5 procent till 53,23 pund i och med att valutajusterade intäkter per passagerare ökade med 4,5 procent. Detta visar på styrkan i easyJets nätverk.

• Vulkanisk aska orsakade stora störningar under perioden med 7314 inställda flighter som drabbade nära en miljon passagerare. Förlusterna uppmättes till 65 miljoner pund i uteblivna intäkter och ytterligare kostnader enligt EU reg 2004/261.

• Antalet passagerare steg med 1,7 procent. Innan vulkanutbrottet inträffade var ökningen beräknad till 10 procent. Kabinfaktorn ökade med 1,4 procent till 86,1 procent.

• Den underliggande marginalen för valutajusterade driftskostnader per flygstol, exklusive bränslekostnader, steg med 1,8 procent. Till detta ska läggas de extraordinära kostnader som resulterade från störningar i det europeiska luftrummet med orsak av vulkanaskan.

• Stark balansräkning för likvida medel och investeringar i finansiella instrument uppgår till 1304 miljoner pund (förutom låst kapital). Outnyttjade krediter till förmånlig ränta uppgick till 47,1 miljoner pund per 30 juni 2010.

• Antal förhandsbokningar är i linje med tidigare år. Med 64 procent av fjärde kvartalets flygstolar sålda räknar bolaget med en årsvinst före skatt på mellan 100 och 150 miljoner pund, beräknat på nuvarande växelkurser och bränslekostnader.

*easyJets tredje kvartal 2009/2010. easyJet har brutet räkenskapsår från 1 oktober – 30 september.

easyJets VD Carolyn McCall kommenterar resultatet

– easyJet har fortsatt att leverera goda kommersiella resultat under tredje kvartalet med en ökning av totala intäkter på 5,3 procent. Detta trots de allvarliga störningar i trafiken som vulkanaskan orsakade liksom nyligen en kombination av flygledningsstrejker och besättningsproblem som vi har upplevt på vissa håll i nätverket. För att minska negativ inverkan för våra passagerare och personal har vi nu valt att tillsätta krisåtgärder.

– Företaget fortsätter att räkna med en årsvinst före skatt på mellan 100 och 150 miljoner pund, beräknat på nuvarande växelkurser och bränslekostnader. Detta resultat visar tydigt på den kvalité easyJet som nätverk har byggt upp genom att erbjuda lägst priser till de bästa flygplatserna.

– Chris Kennedy och jag är nu inne på vår fjärde vecka på easyJet och är så imponerade av entusiasmen hos de personer vi träffat. Vi båda, tillsammans med resten av styrelsen, vill tacka personalen för deras engagemang under det gångna kvartalet.

För en längre version av kvartalsrapporten på engelska, besök gärna www. easyJet.com/investors.

Prognos

Antalet förhandsbokningar är i linje med tidigare år. Med 64 procent av fjärde kvartalets flygstolar sålda, beräknas valutajusterade totala intäkter per flygstol för det sista kvartalet öka med 2 till 3 procent. Därför förväntas även valutajusterade totala intäkter per flygstol för helåret öka med 2,5 procent, ett resultat som överstiger förväntningarna.

Totala valutajusterade driftskostnader beräknas stiga med 2 till 3 procentenheter för helåret, ej inräknat de kostnader som uppkom i samband med störningar på grund av vulkanaskan (36 miljoner pund) och snöoväder (21 miljoner pund). Denna engångsökning med en procentenhet jämfört med föregående år beror på easyJets temporära krisåtgärder för att minimera störningar för våra passagerare från flygledningsstrejker och besättningsproblem under de hektiska sommarmånaderna. Kostnaderna för dessa krisåtgärder förväntas inte påverka resultatet för räkenskapsåret 2011.

Trots dessa tillkommande engångskostnader och det osäkra ekonomiska läget fortsätter bolaget att räkna med en årsvinst före skatt på mellan 100 och 150 miljoner pund, räknat med nuvarande växelkurser och bränslekostnader.

Investorer och analytiker

Rachel Kentleton (Investor Relations) +44 (0) 7961 754 468

Oliver Aust +44 (0) 1582 525973

Ben Foster/Tim Spratt (Financial Dynamics) +44 (0) 207 831 3113

Om easyJet
easyJet är Europas ledande flygbolag inom segmentet Low Cost. easyJets flotta på 182 flygplan trafikerar 496 linjer mellan 113 flygplatser i 28 länder. Flygbolaget hade under de senaste 12 månaderna över 46 miljoner passagerare.

easyJet flyger till
Aberdeen, Agadir, Ajaccio, Alicante, Almeria, Amsterdam, Asturias, Aten, Barcelona, Bari, Basel, Bastia, Belfast City, Berlin, Biarritz, Bilbao, Birmingham, Bodrum, Bordeaux, Bournemouth, Brindisi, Bristol, Budapest, Bryssel, Bukarest, Catania, Cagliari, Köln, Köpenhamn, Korfu, Casablanca, Dalaman, Doncaster, Dortmund, Dubrovnik, East Midlands, Edinburgh, Faro, Fuerteventura, Genève, Gibraltar, Glasgow, Gran Canaria, Grenoble, Hamburg, Helsingfors, Heraklion, Hurghada, Ibiza, Innsbruck, Inverness, Istanbul, Jersey, Krakow, Lamezia Terme, Larnaca, Lanzarote, La Rochelle, Lissabon, Liverpool, Ljubljana, London Gatwick, London Luton, London Stansted, Lyon, Madeira, Madrid, Mahon, Malaga, Malta, Manchester, Marrakech, Marseille, Milano Linate, Milano Malpensa, Montpellier, München, Murcia, Mykonos, Nantes, Neapel, Newcastle, Nice, Olbia, Palermo, Palma, Paphos, Paris Charles de Gaulle, Paris Orly, Pisa, Porto, Prag, Rhodos, Rom, Salzburg, Santorini, Sharm El Sheik, Sofia, Split, Stockholm, Tanger, Tallinn, Tel Aviv, Teneriffa, Thessaloniki, Toulouse, Turin, Valencia, Venedig, Wien, Zürich
.