Easypark ansluter till Drive Sweden

Easypark, ett av Sveriges ledande techbolag inom mobilparkering och elbilsladdning, blir en del av Drive Swedens partnerskap, med syfte att skapa förutsättningar för en mer hållbar och uppkopplad infrastruktur i framtiden.

Easypark och Drive Sweden - ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram, bestående av cirka 200 aktörer från näringsliv, akademi och samhälle - ingår ett nytt samarbete. Drive Swedens partnerskap syftar till att göra Sverige ledande inom hållbar mobilitet och infrastruktur, inklusive vägar och parkeringsplatser, med hjälp av digital teknik.

– För att kunna skapa en mer hållbar infrastruktur är det viktigt att bygga framtidssäkra lösningar för bilar som rör sig på våra vägar, likväl som det är viktigt att förstå var bilarna står parkerade mellan körningarna. Här har vi på Easypark värdefulla insikter, och lång erfarenhet från att ha funnits i hela Sverige i många år. Vi ser att vi har lika mycket att ge som att lära genom Drive Swedens kontaktnät och vi ser fram emot att bidra till framtidens hållbara transportsystem, säger Anders Bäck, Sverigechef på Easypark.

Easypark har valt att gå med i innovationsprogrammet Drive Sweden för att bidra till utvecklingen av mer levande och hållbara städer. I utbyte får de andra anslutna aktörerna inom Drive Sweden tillgång till expertkompetens och data från Easypark om parkeringar och rörelsemönster bland svenska fordon.

– Genom att Easypark går med i vårt nätverk öppnas nya möjligheter för att planera mobiliteten i framtidens hållbara städer, säger Malin Andersson, programchef för Drive Sweden.

Louise Ekman, Head of Group Communications & PR
louise.ekman@easypark.net / +46 70 5222 117

Om Drive Sweden
Drive Sweden är ett strategiskt innovationsprogram (SIP) som fokuserar på att skapa framtidens mobilitetssystem för människor och gods som är hållbara, säkra och tillgängliga för alla. Drive Sweden är ett ekosystem av cirka 200 aktörer från näringsliv, samhälle och akademi som tillsammans utvecklar, testar och implementerar digitaliserade, uppkopplade och delade mobilitetslösningar. Läs mer här: https://www.drivesweden.net/

Om Easypark Group
Easypark är ett snabbväxande, ledande parking tech-företag som hjälper förare att hitta och hantera parkering samt ladda sin elbil. Easyparks unika teknologi hjälper städer, företag, parkeringsoperatörer och fastighetsägare med administration, planering och datadrivna beslut i mer än 3200 städer och över 25 länder. Vi gör stadslivet enklare – en parkeringsplats i taget. Läs mer här: https://www.easyparkgroup.com/

Taggar:

Citat

Anders Bäck, Sverigechef på Easypark.
Malin Andersson, programchef för Drive Sweden.