EasyPark flyttar in parkeringsautomaten i Volvos bilar

Volvo personvagnars presenterade under CES i Las Vegas sin nya version av den inbyggda infotainment- och navigationslösningen Sensus Connect - nu med en ”Park & ​​Pay-lösning” som gör det möjligt för förarna att hitta parkeringsplats och betala för den från inifrån bilen. Bakom lösningen står EasyPark, som valts av Volvo tack vare sin breda täckning av mobila betaltjänster för parkering i närmare 250 städer runtom i Europa.

EasyPark integrerar sin mobiltjänst med navigationssystemet Volvo Sensus Connect. Så här fungerar tjänsten:

När du sätter dig i bilen knappar du in din destination. Då visar naviationssystemet möjliga parkeringsplatser och kostnader för dem i närheten av destinationen. När du väl hittat din parkeringsplats kan du starta din parkering direkt i bilen via navigationssystemet (givet att parkeringsplatsen är EasyPark-ansluten). När du lämnat bilen kan du sedan förlänga eller förkorta parkeringstiden via EasyParks mobilapp.

– Volvo Personvagnar anses som en av pionjärerna inom bilindustrin. Det nya navigationssystemet Sensus Connect är ett tydligt exempel på detta och även för framtiden där bilägare kommer att ha stor nytta av integrerad teknik såsom en Park & ​​Pay-lösning. Inte nog med att den nya tjänsten gör parkeringsupplevelsen mer praktiskt, det är också ett viktigt steg för att uppnå helautomatisk parkering i en framtid med självkörande bilar. Vi är stolta över att vara en del av denna framtida utveckling med våra mobila betal- och mer tjänster inom parkering, säger Johan Birgersson, koncernchef för EasyPark .

Park & Pay är världens första integrerade lösning för att hitta och betala för parkering inifrån bilen.
Tjänsten är ett resultat av ett samarbete mellan Volvo, EasyPark och Parkopedia som levererar realtidsdata för tillgängliga parkeringsplatser. Tjänsten bygger på ”car2infrastructure”-kommunikation och visar vägen för nya möjligheter när bilen börjar kommunicera med sin omgivning.

– Tekniken ska göra ditt liv enklare. Det är därför vi lyssnat noga på våra kunder när vi skapat nya Sensus Connect. Det handlar inte om att erbjuda tusentals appar i systemet, det handlar om att ge dig som förare exakt vad du behöver, innan du ens visste att du behövde det, säger David Holecek, Connectivity Brand Manager på Volvo Personvagnar.

Med lanseringen av Sensus Connect, erbjuder Volvo Personvagnar en ansluten upplevelse via det nya systemet för infotainment-och navigationslösningar. Den nya uppdaterade Sensus Connect kommer att finnas i alla nya Volvo-modeller från och med maj 2014. Förare som redan har Sensus Connect i sina bilar i dag kommer att erbjudas en uppdatering för sina system.

För mer information om Volvo’s Sensus Connect solution: http://www.volvocars.com/se/explore/pages/innovation-areas.aspx#Sensus

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Birgersson, koncernchef EasyPark, 0708 326 758, johan.birgersson@easypark.net