EasyPark gör stora investeringar inom parking guidance

I sin strävan att hjälpa städer att bli smartare, satsar nu EasyPark en tredjedel av sin utvecklingsbudget på parking guidance. Genom smart användande av data kan EasyPark hjälpa bilister i 8 länder att hitta parkeringsplats snabbare, och på så sätt minska trafikträngsel och miljöbelasning.

EasyPark storsatsar på att bli ledande inom parking guidance. Begreppet parking guidance innebär att skapa gränssnitt för att minimera söktid vilket kan uppnås genom att i realtid processa stora datamängder från olika källor. Detta hjälper hela kedjan från stad till parkeringsbolag och slutligen bilist att snabbt ta sig genom stan och till närmsta lediga parkeringsplats vid slutdestinationen. Parking guidance är en viktig del i städernas arbete inom konceptet smart city och den enskilt största posten i EasyParks utvecklingsbudget.

Parking guidance viktig pusselbit när kommuner bygger smart city

Begreppet “smart city” innebär att städer använder digital teknik för att höja produktiviteten och invånarnas välbefinnande samtidigt som kostnader och resursanvändning minskas. Här fyller parking guidance en viktig pusselbit. Genom att koppla ihop en mängd olika datapunkter kan trafikflödena förbättras så att bilister leds till en parkeringsplats mycket snabbare. Undersökningar visar att idag orsakas 30 procent av köerna av bilister som letar parkeringsplats. Detta letande skapar både trängsel och onödig miljöbelastning i storstäderna.

Vi samlar in data från en mängd aktörer, exempelvis Trafikverket, p-automater och parkeringsgarage. Med hjälp av denna data kan vi via vår app guida våra användare rätt väg genom staden för att de på snabbast möjliga sätt ska hitta sin parkeringsplats, säger Johan Birgersson, koncernchef för EasyPark.

På grund av vår goda täckning och vår uppskattade tjänst har vi kunnat etablera goda samarbeten med experter och professorer inom området big data. Dessa samarbeten är viktiga för vår utveckling inom parking guidance där vi har konkreta tjänster på väg ut till marknaden, säger Johan Birgersson.

Danska Fredriksberg - först med heldigital parkeringsstruktur

I Fredriksberg, strax utanför Köpenhamn, har EasyPark spelat en viktig roll i att göra kommunen ledande inom digitalisering av parkeringsstrukturen. För bilägare i Frederiksberg kommer snart p-biljetter att vara ett minne blott. Kommunen introducerar nämligen Danmarks första helt digitaliserade parkeringssystem. Det innebär bland annat att parkeringslicenser i framtiden beställs online eftersom pappersbiljetter försvinner. Bilister kommer istället kunna registrera parkering via en app på sin smartphone eller via kommunens hemsida.

Fredriksberg ligger i framkant när det kommer till att integrera mobilparkering, licenser, parkeringsautomater, garage och styrenheter i ett enda system. Varken San Francisco eller Amsterdam - som vanligtvis anses vara bland de mest framstående gällande parkeringslösningar - har ett så modernt system som Frederiksberg nu introducerat. Lösningen är än mer tidseffektiv och öppnar upp en rad nya möjligheter för stadsutveckling, säger Morten Hother Sørensen, VD på EasyPark Danmark.

För mer information:

Anders Bäck, VD EasyPark Sverige: 073-325 40 36