Easypark Group avser förvärva Flowbird Group

Easypark Group avser förvärva Flowbird Group, en global aktör inom mobilitet som tillhandahåller integrerade parkerings- och transportlösningar. Genom förvärvet är Easypark Groups ambition att bli den ledande mobilitetsplattformen i världen. Detta är ett steg i att ytterligare förstärka Easypark Groups vision om att göra städer mer levande.

- Easypark Groups nästa steg innebär att vi ytterligare stärker vår ambition om att hjälpa städer bli mer levande. Genom en mix av mobilitet- och transporttjänster gör vi våra tjänster mer tillgängliga globalt. Det planerade förvärvet kommer att stärka våra erbjudanden till städer, partners och kunder och vi ser fram emot att välkomna Flowbird Group till Easypark-teamet. Tillsammans siktar vi mot att ta ett större grepp om digitaliseringen av mobilitet och strävar efter att bli den ledande globala mobilitetsplattformen, säger Cameron Clayton, vd på Easypark Group.

Easypark Group, en av de globala ledarna inom mobilparkering, används idag av tiotals miljoner människor i Europa, Nordamerika och Australien. Tillsammans med Flowbird Group utökar bolaget sin täckning till tusentals nya platser runtom i världen.

- Vi ser fram emot att bli en del av Easypark Group. Genom kombinationen är ambitionen att skapa en aktör inom mobilitetsbranschen som möjliggör nya mångfacetterade mobilitetslösningar. Lösningar som är till nytta för pendlare och resenärer som letar efter smidiga alternativ och hållbart resande. Vi ser fram emot att samarbeta med Easypark Group på denna fantastiska tillväxtresa så snart affären är avslutad, säger Frederic Beylier, vd på Flowbird Group.

Flowbird Group verkar under varumärkena Flowbird, YourParkingSpace, TPARK, Extenso Cloud och Yellowbrick och erbjuder flera olika mobilitetslösningar som omfattar olika tjänster och utrustning, bland annat parkeringsautomater. Flowbird Group erbjuder också transportlösningar, kortbetalningar samt mobila plånböcker.

Easypark Groups ägare, investmentbolaget Vitruvian Partners och Verdane, stödjer förvärvet och den nuvarande ägaren av Flowbird Group, Searchlight Capital Partners, L.P, kommer att återinvestera merparten av sitt kapital i Easypark Group. Förvärvet ska godkännas av relevanta myndigheter och parterna har kommit överens om att inte offentliggöra någon detaljerad information om affären.

Lina Lindahl
lina.lindahl@easypark.net

Om Flowbird Group
Flowbird Groups lösningar, för att skapa enkla och smidiga resor, används i fler än 4 350 städer i över 80 länder. Bolagets strävan efter att främja mobilitet genom sömlös teknik som sparar värdefull tid åt användare, är kraften som driver bolagets innovationer. Flowbird Group strävar efter kompletta datadrivna lösningar som skapar en positiv upplevelse.

Om EasyPark Group
Easypark Group är ett ledande globalt parkingtech-bolag med visionen att göra städer mer levande. Med prisbelönt teknik har Easypark Group förenklat parkering sedan 2001, och hjälper idag bilförare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering samt elbilsladdning. Easypark underlättar för företag, parkeringsoperatörer, fastighetsägare och städer att administrera, planera och fatta datadrivna beslut. Easypark Group äger och utvecklar apparna Easypark, Parkmobile, Ringgo och Park-line och finns i över 4 000 städer i mer än 20 länder.

Citat

Easypark Groups nästa steg innebär att vi ytterligare stärker vår ambition om att hjälpa städer bli mer levande. Genom en mix av mobilitet- och transporttjänster gör vi våra tjänster mer tillgängliga globalt. Det planerade förvärvet kommer att stärka våra erbjudanden till städer, partners och kunder och vi ser fram emot att välkomna Flowbird Group till Easypark-teamet. Tillsammans siktar vi mot att ta ett större grepp om digitaliseringen av mobilitet och strävar efter att bli den ledande globala mobilitetsplattformen.
Cameron Clayton, vd på Easypark Group