• Easypark/

​EasyPark Group förvärvar Mobile City i Tyskland, Österrike och Frankrike – stärker sin position som europeisk marknadsledare

EasyPark Group breddar sin täckning genom att addera ytterligare 41 tyska städer och blir därmed även marknadsledare i Tyskland inom digitala parkeringstjänster. Förvärvet konsoliderar och stärker också bolagets position i Österrike. Via förvärvet tar EasyPark Group dessutom ett viktigt strategiskt steg in på den franska marknaden med närvaro i sju städer - en marknad som står på tur för en snabb utveckling kring digital parkering. Frankrike blir EasyParks nionde marknad och gruppen täcker nu cirka 500 europeiska städer och har avtal med 100 kommersiella parkeringsoperatörer.

Mobile City är ett innovativt fintechbolag som fokuserar på automatiserade betalningstjänster och utvecklande av tekniska lösningar inom den mobila sektorn i Tyskland, Österrike och Frankrike. Mobile Citys existerande verksamhet kommer att integreras i EasyParks tjänst, som har tre gånger högre kundnöjdhet än branschen enligt en studie av Bright Navigator. Integrationen beräknas vara genomförd innan årsskiftet.

– Förutom att öka vår täckning och vår användarbas, stödjer förvärvet vår roll som branschledare att erbjuda städer, parkeringsoperatörer och bilister en bredd av digitala parkeringstjänster som är mer än bara betalning av parkeringen. Förvärvet och vår storleksökning är också strategiskt viktigt för att attrahera viktiga partnersamarbeten med globala aktörer inom parkering, teknologi och inte minst bilindustrin, säger Johan Birgersson, koncernchef för EasyPark Group.

Win-Win-Win vision för städer, parkeringsoperatörer och bilister
EasyParks vision är att skapa mer beboeliga städer genom en förbättrad parkeringssituation. Det innebär att hjälpa bilister snabbt hitta lediga parkeringsplatser och smidigt betala för dem, och samtidigt hjälpa städer att leda bort bilar från trånga gator till parkeringsgarage och parkeringsområden som har överkapacitet. Det bidrar till att städerna minskar trafikstockningar och parkeringsoperatörer får en högre utnyttjandegrad på sina parkeringsanläggningar.

– Förverkligandet av denna vision innebär en betydande digital omvandling av ekosystemet för parkering, som nu resulterar i att vår bransch mognar och konsolideras. För att vi ska kunna genomföra vår vision krävs en kritisk massa av volym, teknik i framkant och topptalanger. Förvärvet av Mobile City sätter oss i en bättre position för att uppnå denna win-win-win vision för bilister, städer och operatörer genom vår större täckning och en mer storskalig teknik, säger Johan Birgersson, koncernchef EasyPark Group.

– Vi investerade i Mobile City och har stött bolagets utveckling genom betydande finansiella åtaganden. Vi är glada över att Mobile City nu spelar nu en viktig roll i EasyParks europeiska tillväxtstrategi, säger André Deloch, Partner på Heidelberg Capital.

Utvecklar framstående global standard för parkering
Mobile City är det andra förvärvet för Easypark 2016. Tidigare i år blev startupbolaget Parko en del av EasyPark familjen. Parko’s branschledande algoritm visar tillgängliga parkeringsplatser i närliggande kvarter och hjälper föraren att hitta den mest effektiva rutten till en ledig parkering. Denna nya teknik, tillsammans med större täckning från Mobile City, stärker EasyParks position på den europeiska marknaden som den starkaste partnern för städer att leverera smartare parkering för allmänheten. Alla har mycket att vinna när bilister tillbringar mindre tid på att leta efter parkering samtidigt som städerna mer tillgängliga och bättre platser att leva i.

* Net Promoter score på 66,1 betygsatt av sina användare i hela Europa på kvartalsbasis

För mer information:
Johan Birgersson, CEO EasyPark Group: +46 708 326 758
André Delorch, Partner Heidelberg Capital Asset Management GmbH: +49 1727 411 578