EasyPark Group lanserar ny tjänst för operatörer och kommuner

Bilister i 600 städer i 11 länder använder redan EasyParks app för att hantera sin parkering. Nu tar EasyPark Group nästa steg och presenterar en helt ny produkt som hjälper kommuner och parkeringsoperatörer att hantera och effektivisera sin parkeringsverksamhet.

Miljoner konsumenter använder redan EasyParks app för att styra sin parkering. Nu får städer och kommuner en ny applikation som skapar nya insikter baserad på all tillgänglig data. Den nya digitala plattformen, som kallas för “Parking Dashboard”, är utformad som en allt-i-ett kommandocentral att förstå parkering och dess påverkan på trafik och mobilitet. Den ger städer och parkeringsoperatörer helt nya insikter, och i realtid en överblick av parkeringssituationen, något som tidigare varit omöjlig att se.

– Det finns en otrolig mängd data och information kring parkering och trafik som kommuner och och parkeringsoperatörer har tillgång till men som är extremt besvärligt att navigera igenom. Därför har vi utvecklat en lösning som tar ut den mest användbara och relevanta datan och visualiserar den för att ge nya insikter till våra partners, säger Johan Birgersson, koncernchef för EasyPark Group.

Kommuner ser söktiden för en parkeringsplats
EasyParks tjänst för kommuner och parkeringsoperatörer samlar flera viktiga delar i parkeringshanteringen som varit svåra och dyra att följa upp och hantera, till exempel parkeringsutbudet, zonindelning, prissättning och parkeringsregler.

En viktig och banbrytande ny funktion är att kommuner också kan se den genomsnittliga söktiden för en parkeringsplats i olika delar av staden. Med EasyParks Parking Dashboard kan parkeringsoperatörer och kommuner för första gången hantera alla aspekter av sin verksamhet på ett ställe, inklusive den viktiga länken mellan parkering och trafik; tiden det tar att hitta en ledig parkeringsplats. Men också följa upp hur ändringar i utbud eller policy påverkar söktiden.

– Vi har förenklat parkeringshantering genom att hjälpa parkeringsoperatörer och kommuner det tidskrävande arbetet med att hantera all data. Vi förenklar datainsamling så att de får underlag att fatta rätt beslut som ger en positiv inverkan på söktid för parkering och beläggning, säger Johan Birgersson.

Fokus på användarvänlighet och design
EasyPark Groups chef för affärsutveckling, Mauritz Börjeson, menar att den nya tjänsten i grunden kommer att förändra sättet städer och kommuner hanterar parkering.

– Det här projektet är frukten av 15 års fokuserat arbete. Vi har funnits länge i parkeringsbranschen och har noga lyssnat till behoven hos våra partners som också medverkat i utvecklingen. Vi vill hjälpa kommuner och operatörer att maximera potentialen av deras verksamhet, så vi är mycket glada över att kunna erbjuda denna banbrytande tjänst, säger Mauritz Börjeson.

– Vårt team av interaktionsdesigners har fokuserat på att leverera samma enkla gränssnitt som vår populära parkeringsapp. Varför ska inte en B2B-tjänst vara lika lättanvänd som en konsumentprodukt? På det sättet har vi radikalt förenklat hanteringen av parkeringsdata. Det som tidigare tog timmar eller dagar att göra kan lösas på sekunder via vår nya tjänst, men du kan också se saker som aldrig tidigare varit möjligt såsom faktisk söktid för parkering, säger Mauritz Börjeson.

Parking Dashboard rullas ut till befintliga parkeringsoperatörer och kommuner under 2017 och kommer därefter finnas tillgängliga för nya partners.

Film
Se här tjänsten fungerar här: https://www.youtube.com/watch?v=LXWNUTyHxAU&feature=youtu.be