Easypark och Volvo i nytt samarbete – integrerar parkeringsappen i bilen

Techbolaget Easypark och Volvo Cars lanserar idag ett nytt samarbete där Easyparks app integreras direkt i Volvo-bilars operativsystem. Detta innebär att bilarna automatiskt kan avsluta parkeringen när bilföraren kör i väg.

Det nya samarbetet innebär att Easypark integreras i Volvos operativsystem “Android Automotive”, som finns i modellerna XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 (inklusive 90 Cross Country). Teknologin kommer med flera nya funktioner som förbättrat parkeringsupplevelsen.

– De innovativa lösningar som vi skapar tillsammans med Volvo är bara början på framtidens digitala parkering. Genom att integrera vår app med bilarnas operativsystem öppnas en hel värld av nya tekniska möjligheter, och en självklar del av det är såklart att göra parkering så enkelt som möjligt, säger Johan Birgersson, vd Easypark Group.

Samarbetet gör det möjligt för föraren att betala sin parkering utan vare sig parkeringautomat eller smartphone. Det enda som behövs är en Volvo med Android Automotive med Easyparks app installerat. Parkeringen kan då startas direkt från bilens egen display. En av de nya funktionerna som kommer med samarbetet är “Autostop”, som automatiskt avslutar parkeringen när bilen lämnar parkeringsplatsen. Funktionen säkerställer på så sätt att föraren aldrig betalar mer än för just den tid man parkerat.

– Vi är många som har upplevt situationen: det är en hektisk dag, man hoppar in i bilen och kör iväg, och ett par timmar senare kommer man på att man inte avslutat sin parkering. Med Easyparks nya funktion ser vi till att man aldrig behöver oroa sig för att betala för mycket för sin parkering, samtidigt som bilförare enkelt kan parkera utan vare sig parkeringsautomat eller smartphone säger Jonas Engström, Head of Strategy and Business Ownership på Volvo Cars.”

Integreringen av Easypark i Volvos bilar öppnar upp för ytterligare innovationer i framtiden, och Autostop-funktionen kan ses som ett första steg mot en helt automatiserad parkeringsupplevelse.

– Easypark erbjuder flera digitala verktyg för att hjälpa bilföraren i vardagen. I vår smartphoneapp kan man till exempel få hjälp med att hitta gator där det ofta finns lediga platser, eller parkera i garage med hjälp av kameror och på så sätt få en automatisk registrering av parkeringen. När Easypark nu integreras i bilen är visionen om en bil som kan både starta och avsluta parkeringen helt på egen hand närmare än någonsin, säger Johan Birgersson.

Easyparks app finns tillgänglig att ladda ner i Google Play Store i Volvo-bilar med tillgång till Android Automotive.

Louise Ekman
Head of Group PR
louise.ekman@easypark.net

Easypark är ett snabbväxande, ledande parking tech-företag som hjälper förare att hitta och hantera parkering samt ladda sin elbil. EasyParks unika teknologi hjälper städer, företag, parkeringsoperatörer och fastighetsägare med administration, planering och datadrivna beslut i över 3200 städer och över 25 länder. Vi gör stadslivet enklare – en parkeringsplats i taget.