Easypark skriver historia: Första parkeringsappen i rymden

Easypark, det svenskgrundade globala parking tech-bolaget, tar sig an ett unikt uppdrag: att hjälpa eventuella utomjordiska livsformer att landa på jorden. I mer än 20 år har Easypark byggt innovativa lösningar som dagligen används av miljontals trafikanter världen över. Easypark ställer nu en spännande fråga: “Med alla UFO-observationer som årligen görs, varför har vi ännu inte lyckats få kontakt? Kan det vara så att utomjordingarna helt enkelt inte hittat en parkeringsplats?”.
Företaget skickar därför upp sin parkeringsapp i rymden i hopp om ett svar.

Easypark har, med hjälp från Unescos världsarv Grimeton Radiostation utanför Varberg i Hallands län, skickat ut sin app i rymden. Easypark har lett utvecklingen för många av världens städer att ställa om från traditionella parkeringssystem till moderna och bekväma mobillösningar med visionen att göra städer mer levande. Easypark har nu riktat blicken mot skyn med ambitionen att inte bara göra städer, utan även jorden, mer levande.

– På EasyPark Group drivs vi av innovation och utmaningar, Vi vill med detta illustrera vårt innovativa arbete på ett djärvt och uppmärksamt sätt. Det som började som en rolig tanke landade i två utmanande frågor: kan vi skicka ut vår app i rymden och kan det bidra till att göra våra städer, till och med jorden, mer levande? En utmaning som vi ville utforska, säger Cameron Clayton, vd på EasyPark Group.

Med detta initiativ tar Easypark rygg på de uppdrag runt om i världen som söker efter liv i universum. Samtidigt blir Easypark det första parkingtech-bolaget i historien att göra sin app tillgänglig i rymden. För att kunna sända ut appen i rymden har Easypark tagit hjälp från ett av Unescos svenska världsarv - Grimeton Radiostation. Grimeton har omvandlat appkoden till en radiosignal. Därefter har signalen skickats ut i rymden via en av Grimetons radioantenner. Appen färdas just nu med ljusets hastighet genom universum.

– Vi hjälper Easypark att möjliggöra sitt initiativ genom vår anläggning och vår mångåriga erfarenhet av trådlös kommunikation. Med radioteknik har vi sänt ut appen i rymden. Radio är fortfarande välanvänt och det är spännande att radio fortsätter att bidra till innovation inom teknikområdet och öppnar upp för nya möjligheter, säger Camilla Lugnet, vd på The World Heritage of Grimeton.

Besök EasyPark Groups hemsida för mer information och följ appens resa.

Lina Lindahl
lina.lindahl@easypark.net

Om Easypark Group
Easypark Group är ett ledande globalt parkingtech-bolag med visionen att göra städer mer levande. Med prisbelönt teknik har Easypark Group förenklat parkering sedan 2001, och hjälper idag bilförare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering samt elbilsladdning. Easypark underlättar för företag, parkeringsoperatörer, fastighetsägare och städer att administrera, planera och fatta datadrivna beslut. Easypark Group äger och utvecklar apparna Easypark, Park now, Parkmobile, Ringgo och Park-line och finns i över 3 200 städer i mer än 20 länder. Besök www.easyparkgroup.com för de senaste nyheterna och informationen.

Citat

På EasyPark Group drivs vi av innovation och utmaningar, Vi vill med detta illustrera vårt innovativa arbete på ett djärvt och uppmärksamt sätt. Det som började som en rolig tanke landade i två utmanande frågor: kan vi skicka ut vår app i rymden och kan det bidra till att göra våra städer, till och med jorden, mer levande? En utmaning som vi ville utforska.
Cameron Clayton, vd på EasyPark Group.
Vi hjälper Easypark att möjliggöra sitt initiativ genom vår anläggning och vår mångåriga erfarenhet av trådlös kommunikation. Med radioteknik har vi sänt ut appen i rymden. Radio är fortfarande välanvänt och det är spännande att radio fortsätter att bidra till innovation inom teknikområdet och öppnar upp för nya möjligheter.
Camilla Lugnet, vd på The World Heritage of Grimeton.