EasyPark utsedda till ett av Sveriges mest välskötta företag

– Att uppmärksammas på detta sätt av Deloitte är givetvis mycket roligt, och en kvalitetsstämpel för vad vi har utvecklat i konkurrens med många andra företag. Att en utomstående aktör validerar vårt arbete så högt gör oss stolta och det känns än mer inspirerande att fortsätta bygga vårt bolag och verksamhet, säger Johan Birgersson, sedan tio år VD för EasyPark Group.

“Best Managed Companies” delas ut till privata företag utifrån kriterier som strategisk inriktning, operationell kapacitet, företagskultur och ekonomisk utveckling. Programmet grundades av Deloitte i Kanada 1993 och har sedan dess etablerats i över 20 länder runt om i världen. Den svenska versionen lanserades 2018 i samarbete med Nasdaq, och delas alltså ut för första gången i år. Syftet är att lyfta fram välskötta svenska bolag, och stötta dem att fortsätta utvecklas.

– Vi är stolta över att få uppmärksamma de här tolv svenska företagen. De är alla enormt framgångsrika bolag med tydlig strategisk agenda och välfungerande processer, säger Therese Kjellberg, partner på Deloitte och ansvarig för Sweden’s Best Managed Companies.

De som tilldelats utmärkelsen har valts ut av en jury bestående av Jenny Rosberg, vd för ROPA Management, entreprenör och styrelseproffs, Kim Persson, serieentreprenör, grundare och vd för Sjö&Hav Outdoor Care samt Håkan Sjögren, Managing Director och ansvarig för noteringar på Nasdaq i Stockholm. Företagen fick ta emot utmärkelsen igår, den 14 mars vid ett evenemang på Fotografiska i Stockholm.

– Det finns väldigt många välskötta företag i Sverige och det har varit spännande att komma i kontakt med några av dem genom det här programmet. Vi är glada att vara med och lyfta fram fina företag som är en så viktig del av svenskt näringsliv, säger Håkan Sjögren.

EasyPark tillkännagav nyligen att man förstärkt sin styrelse med Tuva Palm, som tidigare varit produktchef på Klarna, samt Nils Andén, med en bakgrund som marknadschef på Unibet. Under förra året lanserade man även tjänsten “Find and Park”, där användaren i realtid guidas till lediga parkeringsplatser genom EasyParks app.

Läs mer om årets företag och programmet på www.deloitte.se/bmc. Processen för Sweden’s Best Managed Companies 2020 öppnar under våren 2019.