Johan Birgersson kliver ner och Cameron Clayton tar över som vd för Easypark Group

Efter flera tillväxtfaser och 14 år som vd för Easypark Group har Johan Birgersson beslutat att lämna vd-posten för att möjliggöra ett ledarbyte inför bolagets nästa fas. Cameron Clayton, tidigare vd för "The Weather Company", tillträder som vd för Easypark Group från och med 19 april 2022. Johan Birgersson fortsätter som senior rådgivare till Cameron Clayton och styrelsen.

​​​

Johan Birgersson har varit vd för Easypark Group i närmare 14 år och under åren tagit bolaget genom 17 uppköp och flertalet tillväxtfaser. För en tid sedan indikerade han för styrelsen att han var redo att kliva ner från rollen som vd, när en lämplig efterträdare fanns på plats. Efter en strukturerad process har styrelsen nu utsett Cameron Clayton till ny vd för Easypark Group.

– Det har varit en ära och en fantastisk tid i mitt liv att leda Easypark Group. Att ta oss från att vara en svensk startup till vad vi är idag - ett globalt, marknadsledande techbolag. Att kliva av har inte varit ett lätt beslut, men den här rollen kräver långsiktig planering. Jag har uppnått min dröm, att ta Easypark från Norden till över 20 europeiska länder, och förra året till Storbritannien och över Atlanten in i USA. Jag vill tacka alla som gjort detta möjligt. Jag är övertygad om att teamet nu är redo att ta sig an nästa kapitel i Easyparks globala tillväxtresa, säger Johan Birgersson, vd för Easypark Group.

– Johans hängivenhet och ledarskap är imponerande. Han har alltid agerat som en förebild, och med sin personlighet och sina beslut visat vägen för hur strategi och värderingar omsätts i handling. Det har gjort det möjligt för Easypark Group att bli en global ledare inom digitala parkeringstjänster. Å styrelsens vägnar vill jag tacka Johan för allt han har gjort under sina år som vd, säger Niklas Savander, styrelseordförande för Easypark Group.

Cameron Clayton har lång erfarenhet från techbranschen och ledande globala organisationer. Senast som vd för The Weather Company som är världens största privata väderföretag. Cameron var ansvarig för att göra weather.com till en av de 10 ledande webbsidorna i världen, och han inledde bolagets partnerskap med Apple och Android vilket gjorde Väder-appen till den tredje mest nedladdade appen i världen. Utöver det har Cameron Clayton varit ansvarig för IBMs partner-ekosystem och han ledde IBMs integration av Red Hat.

– Jag är hedrad över att få leda Easypark Group. Företaget har en fantastisk historia och jag är väldigt imponerad av den starka kulturen och engagemanget bland medarbetarna. Tack vare förvärvet av PARK NOW Group har Easypark kommit långt på sin resa att skapa värde för ännu fler städer, parkeringsoperatörer och bilförare. Jag ser en väldigt ljus framtid och det ska bli otroligt roligt att vara en del av resan, säger Cameron Clayton.

– Förvärvet av PARK NOW från BMW Group och Daimler Mobility har möjliggjort en stor expansion och gjort Easypark Group till ett globalt och marknadsledande bolag. Camerons erfarenhet inom affärsstrategi samt produkt- och teknikutveckling, i kombination med en stark förmåga att leda högpresterande team kommer vara en stor tillgång för företagets framtid, säger Niklas Savander, styrelseordförande för Easypark Group.

Cameron Clayton antar rollen som vd den 19 april 2022. Johan Birgersson kommer fortsätta som senior rådgivare till Cameron och till styrelsen.

Louise Ekman, Head of Group Communications & PR, Easypark Group
louise.ekman@easypark.net / +46 70 5222 117

Om Easypark Group
Easypark är ett snabbväxande, ledande parking tech-företag som hjälper förare att hitta och hantera parkering samt ladda sin elbil. Easyparks unika teknologi hjälper städer, företag, parkeringsoperatörer och fastighetsägare med administration, planering och datadrivna beslut i mer än 3200 städer och över 25 länder. Vi gör stadslivet enklare – en parkeringsplats i taget. Läs mer här: https://www.easyparkgroup.com/