Nu kan Karlshamnsborna betala sin parkering med mobilen

Karlshamns kommun sällar sig nu till raden av kommuner som väljer att utöka kommunservicen med EasyPark Telefonparkering på alla sina parkeringsplatser.

EasyPark är redan en väl etablerad mobiltjänst i de flesta av landets större städer och över 200 000 bilister betalar idag sina p-avgifter enkelt via mobilen. Vid sidan av en bekvämare vardag utan mynt och p-automater betalar EasyParks kunder dessutom enbart för verklig nyttjad parkeringstid. Dessutom minskas risken för p-böter.

För Karlshamns kommun och indirekt dess skattebetalare innebär EasyPark Telefonparkering att kontanthanteringen och andra p-automatrelaterade kostnader minskar, något som även har positiva effekter på miljön.

”Att kunna erbjuda våra bilburna invånare samt besökare denna betalningsmöjlighet känns som ett naturligt steg i vårt arbete med att förbättra parkeringsservicen” säger Per Ingströmer, Trafikingenjör Karlshamns kommun.

”Vi är självklart mycket glada att nu även Karlshamns kommun valt att ansluta sig till EasyPark och att vår täckning därigenom förbättras. Positivt är också att vi i samband med lanseringen exponerar vårt nya fina skyltprogram, något som är oerhört viktigt för att snabbt göra tjänsten känd bland invånarna” säger Anders Bäck, VD EasyPark AB.

Rent praktiskt går det till så att bilisten startar sin parkering genom ett snabbt samtal från sin mobil (alt. använder EasyPark mobil app, lansering våren 2011), man anger aktuell taxakod och en preliminär sluttid. En sluttid som kan förkortas eller förlängas efter behov. P-avgifterna debiteras och redovisas sen på kundens anslutna betal-, kredit- eller bensinkort alternativt på en faktura.

Om du har frågor, vänligen kontakta:

Per Ingströmer, Trafikingenjör Karlshamns kommun

Tel: 0454 814 11, Mobil: 0708 97 97 11 | per.ingstromer@karlshamn.se