• Easypark/

Så här arbetar EasyPark för att minska trafikstockningar med realtidsdata i sin app

INTERTRAFFIC 2016, AMSTERDAM 2016-04-07

30 procent av alla trafikstockningar i en stad orsakas av sökandet av parkeringsplats. Här behöver städernas ledningar hitta lösningar för att minska denna siffra. En del av lösningen presenterar parkeringsappen EasyPark tillsammans med Nedap och WorldSensing som tillsammans vägleder bilförare i realtid till lediga parkeringsplatser.

EasyPark har tidigare visat lediga platser i parkeringsgarage i kartfunktionen i sin app. Nu kan EasyPark som första digitala parkeringstjänst även visa lediga parkeringsplatser på gatumark för sina användare. Genom att bilisterna styrs till en ledig parkeringsplats, minskar onödig cirkulation som genereras av att man letar parkeringsplats - vilket i sin tur leder till mindre trafikstockningar och avgaser.

Med realtidsdata kan EasyPark guida bilister till ledig plats
Genom att integrera realtidsdata från leverantörer såsom Nedap och WorldSensing tillsammans med andra källor, gör EasyPark det möjligt för bilister att hitta lediga parkeringsplatser. Den här datan finns ofta tillgänglig, men utnyttjas inte inte av städerna. Genom att samarbeta med EasyPark kan städerna nu göra denna data användbar utan någon arbetsinsats eller kostnad.

– Vi är glada över de många möjligheter detta steg ger i vårt arbete med städer runt om i världen. Att förbättra medborgarnas liv och minska onödig trafik är en högt prioriterad fråga i många städer. Genom att samarbeta med parters inom realtidsdata och koppla det till våra system kan vi hjälpa våra användare att hitta en parkeringsplats snabbare, vilket i slutändan förbättrar trafiksituationen i hela staden, säger Johan Birgersson, koncernchef för EasyPark Group.

Johan Birgersson fortsätter:
– Bilister kan redan använda vår app för att hitta lediga parkeringsplatser i garage och betala för dem. Nu introducerar vi samma möjlighet för parkering på gatan i ett växande antal utvalda städer. Detta är inte bara goda nyheter för miljön. Genom minskade trafikstockningar i städerna är det också praktiskt för medborgarna som sparar en hel del värdefull tid och nerver.

För mer information:
Michelle Plett, Head of PR EasyPark: 0708-34 56 58