​Semesterns parkeringsböter följer dig hem

Varje år tar flera hundra tusen svenskar bilen till utlandssemestern. Utöver det använder många hyrbil på sin destination. Men när det kommer till parkering, slarvar många med att göra rätt och går runt med föreställningen att parkeringsboten från utlandssemestern inte behöver betalas. Tänk om. Flyr du från dina böter utan varken betalning eller uppföljning söker den upp dig när du kommer hem.

Att få parkeringböter på utlandssemestern skapar ofta förvirring. Hur gör man egentligen praktiskt när man fått en bot? Detta leder i sin tur till att många struntar i betalningen av de eventuella parkeringsböter som dyker upp, vilket är ett stort misstag.

Anders Bäck på EasyPark lyfter fram att de flesta länder har resurser och kompetens att vidta åtgärder mot förare med obetalda parkeringsböter.

– Att anta att du kommer undan med att inte betala de parkeringsböter du fått under en semester är riskabelt. Det enda vettiga är att betala boten - vart du än råkar befinna dig. Men till att börja med bör du betala parkeringsavgiften så att du inte får böter över huvud taget, säger Anders Bäck, vd för EasyPark Sverige.

Boten söker upp dig hemma
Patricia Lee Smith, Nordisk Regionansvarig på Euro Parking Collection, hanterar alla parkeringsböter på uppdrag av lokala regeringar och polisdepartement över gränserna. Hon tror att bilister antar sig kunna undvika parkeringböter bara för att fordonsägare från andra länder är svårare att spåra.

– Så är inte fallet. Vi spårar varje incident genom en standardprocess - vi använder våra resurser och kräver betalning även när fallet går över till myndigheter som Kronofogden. Vi informerar parkeringsföretagen om boten fortfarande är obetald innan vi spårar upp bilägaren i dess hemland, säger Patricia Lee Smith.

Samma regler gäller för alla
Parkeringföretag och lokala regeringar har välgrundade anledningar till varför de kräver betalning för böter tillhörande utländska förare.

– Det är viktigt för parkeringsföretag att undvika skillnad mellan nationella och internationella förare. Samma regler gäller för alla, oavsett var fordonet är registrerat. Förutom det så skapar det positiva ringar på vattnet av laglydighet och genererar respekt för det berörda landers trafikregler, säger Patricia Lee Smith.

Abrupt slut på drömresan
Anders Bäck på EasyPark trycker på vikten av att lära känna semesterdestinationens trafik- och parkeringsregler.– Om du parkerar olagligt eller undviker att betala för parkering så kommer vissa länder använda hjullås eller till och med bogsera bort din bil. Detta bidrar till ett abrupt slut på din idylliska sommarsemester men kan enkelt undvikas genom att betala för parkering när det krävs.

Allt vanligare med mobilbetalning utomlands
Att använda mobilen för att betala sin parkering är något vi uppskattar hemma, men kan vara svårt utomlands om vi inte känner till med vilken app. Allt fler städer minskar antalet parkeringsautomater till förmån för mobila lösningar. I Köpenhamn, t ex, är parkeringssystemet numera helt digitalserat och fler europeiska städer följer efter. Därför är en god idé att redan innan kolla vilka parkeringsappar som gäller i de städer du ska resa till.

– Förra sommaren använde 3000 av våra svenska kunder vår app vid upprepade parkeringstillfällen när de var utomlands. Vår app kan användas för både egna bilen och hyrbilen i våra nordiska länder samt i Tyskland, Österrike, Italien och Spanien, säger Anders Bäck, vd för EasyPark Sverige.

Det här ska du tänka på när du parkerar bilen utomlands

• Ta reda på vilka parkeringsregler som gäller - reglerna gäller lika mycket dig som för lokalbefolkningen.
  • Ta reda på vilka parkeringsappar som erbjuds i städerna du ska besöka. Registrera ett konto redan innan avfärd. Fungerar EasyPark dit du ska resa använder du samma app som hemma i Sverige.
  • Spara alla parkeringskvitton. Parkerar du med app finns de digitalt på ditt konto.
  • Får du en bot - betala. Du kommer inte slippa undan genom att åka hem till Sverige.
  • Var noga med att parkera på rätt ställe. I många länder används hjullås eller så bogseras felparkerade bilar bort. Det tar onödigt mycket tid och är dyrt att lösa om du råkar ut för detta.

För mer information:
Anders Bäck, VD EasyPark Sverige: 073-325 40 36