​Semesterns parkeringsböter följer dig hem

Många går runt med föreställningen att parkeringsboten från utlandssemestern inte behöver betalas. Tänk om. Flyr du från dina böter utan varken betalning eller uppföljning söker den upp dig när du kommer hem.

Att få parkeringböter på utlandssemestern skapar ofta förvirring. Hur gör man egentligen praktiskt när man fått en bot? Detta leder i sin tur till att många struntar i betalningen av de eventuella parkeringsböter som dyker upp, vilket är ett stort misstag. Anders Bäck på EasyPark lyfter fram att de flesta länder har resurser och kompetens att vidta åtgärder mot förare med obetalda parkeringsböter.

– Att anta att du kommer undan med att inte betala de parkeringsböter du fått under en semester är riskabelt. Det enda vettiga är att betala boten - vart du än råkar befinna dig. Med EasyParks app kan du enkelt betala din eller hyrbilens parkering direkt via din telefon utan att behöva oroa dig över valuta eller kreditkort. Appen kan användas vid parkering i länder som Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Italien och ett urval av större städer i Spanien, säger Anders Bäck.

Boten söker upp dig
Patricia Lee Smith, Nordisk Regionansvarig på Euro Parking Collection, hanterar alla parkeringsböter på uppdrag av lokala regeringar och polisdepartement över gränserna. Hon tror att människor antar sig kunna undvika parkeringböter bara för att fordonsägare från andra länder är svårare att spåra.

– Så är inte fallet. Vi spårar varje incident genom en standardprocess - vi använder våra resurser och kräver återgäldning även när fallet går över till organisationer som Kronofogden. Vi informerar parkeringsföretagen om boten fortfarande är obetald innan vi spårar upp specifika fall i förarens hemland, säger Patricia Lee Smith.

Samma regler gäller för alla
Parkeringföretag och lokala regeringar har gedigna anledningar till varför de kräver betalning för böter tillhörande utländska förare.

– Det är viktigt för parkeringsföretag att undvika segregation mellan nationella och internationella förare. Samma regler gäller för alla, oavsett var fordonet är registrerat. Förutom det så skapar det positiva ringar på vattnet av laglydighet och genererar respekt för det berörda landers trafikregler, säger Patricia Lee Smith.

Abrupt slut på drömresan
Anders Bäck på EasyPark trycker på vikten av att lära känna semesterdestinationens trafik- och parkeringsregler.
– Behåll alla parkeringskvitton ifall du måste visa upp bevis för betalning. Dessa är enkla att komma åt genom EasyParks app i vilken du kan hitta din personliga logg av kvitton för betald parkering, säger Anders Bäck. Han fortsätter:- Om du parkerar olagligt eller undviker att betala för parkering så kommer vissa länder använda hjullås eller till och med bogsera bort din bil. Detta bidrar till ett abrupt slut på din idylliska sommarsemester men kan enkelt undvikas genom att betala för parkering när det krävs.

Mobilbetalning utomlands
– EasyParks app eliminerar problemet att överbetala för parkering - både hemma och utomlands. Du kan enkelt avbryta din parkeringsbetalning ögonblicket du sätter dig i bilen. Lika enkelt kan du utöka din parkering utan att behöva springa fram och tillbaka till bilen - på det sättet betalar du endast för den exakta tid som din bil står parkerad, säger Anders Bäck.

För mer information:
Anders Bäck, VD EasyPark Sverige: 073-3254036