Bokslutskommuniké Easy T AB (publ)

Bokslutskommuniké Easy T AB (publ) 1 januari till 31 december 2001 Ökad omsättning till 101,1 MSEK och minskad förlust Koncernens omsättning ökade med +50% till 101,1 MSEK (67,6 MSEK) jämfört med 2000. Omsättningsökningen med jämförbara enheter blev +11%, 101,1 MSEK (91,3 MSEK). Koncernen uppvisar ett resultat om -12,2 MSEK (-14,7 MSEK). Resultat per aktie blev -1,53 kr/aktie (-1,84 kr/aktie). Eget kapital uppgår till 9,8 MSEK, 1,23 kr/aktie. Svagt år för resebyråerna Redan under maj månad kunde tendenser till en vikande resemarknad urskiljas. Höstens händelser har självklart ytterligare förstärkt den negativa trenden. Bolaget ser dock en återhämtning i resebyråernas försäljning under de sista månaderna. Den positiva tendensen har förstärkts sedan årsskiftet. Den engelska resebyrådelen Easy T UK Ltd samt Steamond Ltd har gjort ett break-even resultat under ett mycket svårt år för brittiska resebyråer. Aktiviteterna för att öka internetförsäljningen i England intensifieras nu för att få den önskade tillväxten samt lönsamheten. Ökat intresse för TBook-systemet De vikande försäljningssiffrorna leder till att flygbolag och resebyråer fokuserar på att sänka kostnader, vilket bland annat leder till att de ser över sina försäljnings- och distributionssätt. Det är förklaringen till att intresset från främst europeiska och amerikanska flygbolag för bokningssystemet TBook har ökat markant under det senaste halvåret. Easy T Software AB har i januari 2002 bytt namn till TBook Software AB för att bättre knyta an till vad bolaget arbetar med samt understryka bolagets oberoende ställning från Easy T-koncernens resebyråverksamhet. Organisationsförändringar De tidigare beslutade och genomförda besparingsåtgärderna har ännu ej givit fullt resultat. Efter periodens slut har Michael de Jong av personliga skäl avgått som VD och till ny tf VD har utsetts Johan Gembel. Styrelsens ordförande Bo Krantz leder fortsatt de löpande arbetsuppgifterna som koncernchef. Styrelseordförandens kommentar Easy T startades i slutet av 1997 för att med hjälp av internet öka effektiviteten i resehantering. Efter de första årens projektarbete koncentrerades verksamheten till två huvudlinjer - utveckling av programvara för försäljning av resetjänster över internet - resebyråverksamhet, både konventionell och särskilt utvecklad för internet I slutet av 2000 skapades särskilda bolag för respektive huvudlinje och dessa har kunnat verka under hela 2001. Koncernledningen har kunnat konstatera att denna renodling givit önskat resultat och att samtliga driftsenheter vid utgången av verksamhetsåret nått ett balanserat kassaflöde. Koncernens moderbolag, Easy T AB, har under andra halvan av 2001 successivt dragit ner verksamheten till att omfatta endast förvaltning av koncernens likvida medel och konsolidering av verksamheterna i de rörelsedrivande företagen TBook Software AB, Easy T Travel AB och Easy T Ltd med dotterbolaget Steamond Ltd. Moderbolaget drivs sedan 15 februari 2002 utan anställd personal och all ansträngning koncentreras till att under året uppnå ett positivt kassaflöde. Koncernens produkter och tjänster är baserade på efterfrågan i respektive marknad och har, enligt styrelsens uppfattning, goda möjligheter att under detta första rena produktionsår 2002 varaktigt uthålligt etablera sig på dessa marknader. Koncernbolagen har var för sig under året varit föremål för intresse från andra marknadsaktörer. Styrelsen har dock hittills inte funnit något skäl att ingå några strukturella affärer. Sådana affärer, antingen som köp, försäljningar eller allianser skall dock inte uteslutas om lämpliga scenarier kan presenteras. Årsredovisning samt ordinarie bolagsstämma Årsredovisning distribueras till aktieägarna i slutet av mars 2002. Ordinarie bolagsstämma avhålls den 11/4 2002, kl 10.00 på Luma Park Konferens, Lumaparksvägen 7, Stockholm, för mer information kontakta bolaget. För beställning av Easy T's årsredovisning, skicka ett mail till info@easyt.com och ange namn, mailadress eller postadress, samt årsredovisning. För mer information kontakta: Bo Krantz, Styrelseordförande, 08-556 03 970 70, mobil 070-265 89 75, bo.krantz@easyt.com Johan Gembel, tf VD, 08-556 03 970, johan.gembel@easyt.com Om Easy T Easy T AB (publ.) utvecklar system och funktioner för onlineförsäljning och distribution av resor. Företaget har utvecklat en egen programvara, TBooktm, för resebokning på nätet och driver också en av Sveriges ledande internetresebyråer samt en resebyrå i London.. En stor del av alla reguljärflygresor som säljs via internet i Sverige, bokas visa Easy T:s system. Intäkterna kommer dels från resebyråerna, dels från licenstagarna av TBooktm, som betalar en fast licenskostnad plus en viss andel av intäkterna från biljettförsäljningen. Omsättningen 2001 uppgick till drygt 101 miljoner kr. Mer information finns på www.easyt.com Easy T-aktien handlas inofficiellt sedan april 2000 på H&Q Tech Market. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020314BIT01220/wkr0001.doc Hela kommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020314BIT01220/wkr0002.pdf Hela kommunikén