Delårsrapport Easy T AB (publ) 1 januari till 30 juni 2001

Report this content

Delårsrapport Easy T AB (publ) 1 januari till 30 juni 2001 Easy T Travel's svenska försäljning visar fortsatt stark tillväxt, drygt 50% jämfört med samma period föregående år. Koncernens resultat visar förbättring, men ytterligare besparingsprogram och personalreduktion kommer att genomföras. Ytterligare besparingsåtgärder minskar kostnaderna i koncernen, utan att tillväxttakten avtar, så att koncernen i sin helhet når löpande lönsamhet under utgången av verksamhetsåret. Utvecklingen av den brittiska marknaden prioriteras. Easy T Software har sålt ytterligare ett T Book system under perioden. T Book licensieras f.n. till tolv licenstagare i fem länder. Easy T har under de senaste månaderna fått ett flertal propåer om samgående med, eller förvärv av reseföretag och teknik bolag. Förutsättningarna för förvärv som skulle medföra en bredare plattform och större volym, där Easy T's kunnande om teknik och tjänster, medför stora effektivitets vinster. · Den svenska resebyrårörelsen ökade med 53,7%, jämfört med första halvåret 2000. Koncernens omsättning uppgick de första 6 månaderna till 54,6 MSEK. · Easy T's programutveckling i Easy T Software, har tecknat licens med Svenska Resegruppen (SRG). · Återhållsamheten i svensk och internationell ekonomi, gynnar både resebyrån och vår försäljning av licenser. Genom den effektivisering som erhålls med vårt system T Book, ökar intresset för systemet och våra tjänster i sämre tider. Intresset kommer från svenska och internationell resebyråer, flygbolag och företag (för egen resehantering och besparing). · Resultatet i koncernen är fortfarande negativt. Åtgärdsprogram för kostnadsreduktion beräknas reducera kostnaderna med c:a 0,5 MSEK per månad samtidigt som en höjning av bruttomarginalen genom administrativa åtgärder kan förstärkas resultatet med 0,3 MSEK per månad. Vid fortsatt försäljningstillväxt i nuvarande takt kommer Easy T AB vid årsskiftet visa balanserat kassaflöde. · Resultatet i koncernen. Period Omsättning Resultat 1 jan - 30 juni 2000 17,5 MSEK - 6,3 MSEK 1 jan - 31 dec 2000 67,6 MSEK -14,6 MSEK 1 jan - 30 mars 2001 25,6 MSEK -4,0 MSEK 1 jan - 30 juni 2001 54,6 MSEK -6,3 MSEK VD kommentar Easy T startades i slutet av 1997 för att med hjälp av internet öka effektiviteten i resehantering. Den avmattning som skett i ekonomin i Sverige och internationellt har underlättat en kraftig expansion. Tidigare har många reseföretag investerat i egen programutveckling, vilket försvårat licensiering av "oavhängiga" system. Med ökande kostnadspress och minskande marginaler tvingas många söka efter färdigutvecklad programvara för ökad effektivitet. Detta gäller så väl resesäljande bolag (resebyråer/flygbolag) som vanliga företag som använder våra system vid resebeställning och -hantering. Vårt system T Book för hantering av flygbiljetter, har under våren granskats av Amadeus och, som ett av de första systemet i sitt slag, fått status "Amadeus Recommended". I vår utveckling av T Book, kommer vi under hösten att släppa en helt ny version, med förbättrad funktionalitet både för licenstagare och konsumenter. Easy T har visat att den affärsidé och de produkter och tjänster som Easy T utvecklat, har god avsättning och ger de effektiviseringar som varit målsättning. Det återstår för oss att i hela koncernen visa god avkastning, vilket vi sedan en tid prioriterar framför tillväxt. För mer information kontakta: Michael de Jong, VD, 08-556 03 970 70 eller mobil 070-529 89 99, michael@easyt.com Johan Gembel, Marknadschef, 08-556 03 970 eller johan.gembel@easyt.com Om Easy T Easy T AB (publ.) utvecklar system och funktioner för onlineförsäljning och distribution av resor. Företaget har utvecklat en egen programvara, T Book, för resebokning på nätet och driver också en av Sveriges ledande Internetresebyråer. En stor del av alla reguljärflygresor som säljs via Internet i Sverige, bokas visa Easy T:s system. Intäkterna kommer dels från resebyrån, dels från licenstagarna av T Book som betalar en fast licenskostnad plus en viss andel av intäkterna från biljettförsäljningen. Omsättningen 2000 uppgick till drygt 70 miljoner kr. Easy T-aktien handlas inofficiellt sedan april 2000 på H&Q Tech Market. Mer information finns på www.easyt.com Delårsrapport Easy T AB (publ) 1 januari till 30 juni 2001 Koncernresultaträkning (tkr) 2001-01-01 2000-01-01 2001-06-30 2000-06-30 Omsättning 54 568 17 490 Bruttoresultat 6 028 2 342 Rörelseresultat före avskrivningar -5 102 -5 461 Rörelseresultat -6 387 -6 420 Resultat före skatt -6 345 -6 284 Koncernbalansräkning (tkr) 2001-06-30 2000-06-30 Anläggningstillgångar 4 783 3 526 Omsättningstillgångar 12 299 698 Likvida medel 12 479 30 175 Summa tillgångar 29 561 34 399 Eget kapital 15 688 30 725 Långfristiga skulder 0 0 Kortfristiga skulder 13 873 3 674 Summa eget kapital o skulder 29 561 34 399 Jämförande nyckeltal Halvår 2001 Halvår 2000 Omsättningsförändring +212% +32% Genomsnittligt antal anställda 25 13 Omsättning per anställd (tkr per 12 2 183 1 345 månader) Bruttomarginal 11% 13% Soliditet 53% 89% Antal aktier, tusental 7 983 7 983 * Resultat per aktie, kr -0,79 -0,79 * Justerat eget kapital per aktie, kr 1,97 3,85 * * Not: I maj 2000 genomfördes en split, innebärande att 1 gammal aktie, blev 10 nya. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00050/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00050/bit0002.pdf