• EASYT/

Easy T förvärvar brittisk resebyrå och inleder reseförsäljning online i Storbritannien Easy T ökar takten i sin planerade europeiska expansion genom att förvärva 100 procent av aktierna i den engelska resebyrån Stemond Ltd och kommer inom kort att lansera sin onlineresetjänst på den brittiska marknaden. Easy T utvecklar system och resebyråtjänster för näthandel. Systemet används idag bl.a av svenska Flygtorget, TravelStart, och av Easy T:s egen resebyrå Easy T Travel, samt i Norge av Prisma Tours och Flygtorget samt Atlas Travel på Irland. - Vår strategi att expandera i snabb takt men under kontrollerade former och baserat på kundintäkter fortsätter som planerat säger Michael de Jong, vd Easy T. Vi har länge letat efter lämpliga företag att förvärva och vi har prioriterat den brittiska marknaden som i förhållande till Sverige är oexploaterad när det gäller reseförsäljning på nätet. Vi ser därför stora möjligheter att expandera snabbt och med lönsamhet under den närmaste tiden. Stemond Ltd är en lönsam, traditionell resebyrå med inriktning på reguljärflyg. Den traditionella försäljningen kommer att fortgå och därigenom utgöra ett komplement till onlineförsäljningen. - Under våren har vi sett att den svenska marknaden för onlineförsäljning av flygbiljetter ökat med 200 procent jämfört med 1999. Nu tror vi att de stora europeiska resemarknaderna är på väg mot en likartad utveckling, säger Bo Krantz, styrelseordförande Easy T. Det är därför rätt tid att öka takten på vår expansion just nu. För ytterligare information kontakta: Michael de Jong, vd Easy T Bo Krantz, styrelseordförande Tel: 08-55 60 39 70 eller Easy T mobil 070-529 89 99 Tel: 08-55 60 39 70 eller E-post: michael@easyt.com mobil 070-265 89 75 E-post: bo.krantz@easyt.com Johan Gembel, marknadschef Easy T Tel: 08-55 60 39 70 eller mobil 0702-65 8977 E-post: johan.gembel@easyt.com Om Easy T Easy T AB (publ.) utvecklar system och tjänster för onlineförsäljning och distribution av resor. Företaget har utvecklat en egen programvara, T Book, för resebokning på nätet och driver också en av Sveriges ledande Internetresebyråer. Ca 80 procent av alla reguljärflygresor på nätet i Sverige bokas visa Easy T:s system. Intäkterna kommer dels från resebyrån, dels från licenstagarna av T Book som betalar en fast licenskostnad plus en viss andel av intäkterna för biljettförsäljningen. Inofficiell handel av Easy T-aktien sker på H&Q Tech Market. Omsättningen 1999 uppgick till drygt 23 miljoner kr. Mer information finns på www.easyt.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/07/20000804BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/07/20000804BIT00420/bit0002.pdf