Bokslutskommuniké 1 september 1999 - 31 december 2000

Report this content

Bokslutskommuniké Easy Trade.net Scandinavia AB 1 september 1999 - 31 december 2000 Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång Med början den 2 mars träder Ebiris AB i funktion. De tidigare verksamheterna Easytrade.net och York Consulting blir dotterbolag i Ebiriskoncernen. I samband med namnbytet sker också lanseringen av det nya återförsäljarprogrammet för Easytrade-tjänsten. Redan idag finns ett antal avtal med återförsäljare och aktiviteter pågår för att teckna flera. Målet är att senast vid årets slut ha ca 35 återförsäljare av e- handelsplattformen Easytrade. Under våren kommer vi också att utveckla lösningar för den internationella marknaden som omfattar både språk- och valutahantering. Sammanfattning av året som gått · Easytrade.net genomför i januari en private placement som tillför bolaget 7,2 mkr. · Anna-Lena Falk anställs som Vd i Easytrade.net i februari. · e-handelssystemet Easytrade börjar marknadsföras på allvar i slutet av mars. · I maj förvärvar Easytrade.net York Consulting som tillför verksamheten strategisk teknisk kompetens. · Under sommaren genomförs ytterligare en private placement i samarbete med Nordiska Fondkommission som tillför bolaget 12 mkr. · I september väljer revisionsbyrån Lindebergs Grant Thornton Easytrade.net som e-handelsleverantör i en upphandling med flera av de ledande leverantörerna representerade. · Easytrade.net etablerar sig i Göteborg i början av hösten. · Easy Trade.net Scandinavia AB beslutar i oktober att namnändra till Ebiris AB. · I december beslutar Easytrade.net att byta kanalstrategi. · Under året har ett antal strategiska partneravtal tecknats. · Easytrade-plattformen har under året utvecklats med integrationer mot affärssystem, betalningslösningar och logistiklösningar. · Koncernens nettoomsättning uppgick på helårsbasis till 11 958 tkr. Rörelseresultat före goodwillavskrivningar om 877 tkr uppgick till -9 982 tkr på helåret (10 069 tkr resp. -10 382 tkr för räkenskapsåret). Kvartal 4 -00 Året slutade med en positiv upphämtning. Den tekniska konsultdelen gjorde sitt starkaste kvartal någonsin med drygt 4 mkr i fakturering och full beläggning på konsulterna. Även produktbolaget gjorde i december sin starkaste månad hittills. Arbetet med det nya återförsäljarprogrammet och omläggning av säljstrategi påbörjades under Q4 och vi hoppas att kunna börja skörda frukterna av detta arbete under Q1 och Q2 2001. Förväntan är att merparten av volymerna under 2001 skall genereras av återförsäljare och partners. Långsiktig syn på verksamheten Ebiris AB är ett tekniskt nischat bolag med spjutspetskompetens framförallt kring system med hög säkerhet, tillförlitlighet och med stora krav på hög transaktionsgenomströmning. Den verksamhet som nu byggs upp inom Ebiris är konstruerad för att på bästa sätt dra nytta av all denna kompetens. Verksamhetens grundstenar är: · Produktbolag för att marknadsföra och sälja företagets produkter · Teknisk konsultverksamhet med spetskompetenskompetens inom Unix och modern öppen teknik · Högkvalitativ drift för att säkerställa produktionen · Teknisk utbildning som marknadsföringskanal E-handeln ökar sin andel av den totala handeln och allt fler traditionella företag vill öka sin närvaro på Internet. Enligt färska rapporter är det just traditionella företag som för närvarande kan påvisa lönsamhet inom e-handeln. Ebiris e-handelskunder kommer uteslutande från detta segment. Ebiris har en mycket konkurrenskraftig produkt, vilket har visat sig vid ett antal upphandlingar under året där Easytrade har gått ur som vinnare. Ett tungt vägande skäl i kundernas val av Easytrade-plattformen har varit flexibiliteten och möjligheterna till integration mot befintliga administrativa system. Under det senaste halvåret har marknaden bekräftat att lönsam konsultverksamhet förutsätter en riktig kompetensmix. Den profil som nu efterfrågas ställer krav på gedigen erfarenhet och hög kompetens när det gäller aspekter såsom prestanda, säkerhet mm. för Internetapplikationer. Vi får vår kompetens bekräftad genom full beläggning och stigande timpriser. För ytterligare information kontakta Anna-Lena Falk , VD, Tel: 08-656 10 00 Mobil: 070-678 6626 afalk@ebiris.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010319BIT00180/bit0002.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010319BIT00180/bit0002.pdf Hela Bokslutskommunikén