Hotell- och konferensaktören Stora Brännbo får ny ägare

Mat- och mötesaktören Memorio tar över driften av den klassiska hotell- och konferensanläggningen

Idag tillkännager Memorio AB, som ingår i mat- och möteskoncernen Teser Group, att man tar över driften av den ikoniska hotell- och konferensanläggningen Stora Brännbo i Sigtuna. Därmed inleds en ny och spännande era för Stora Brännbo och för Memorio.

Memorio driver idag flera andra konferens- och mötesanläggningar, bland annat välrenommerade van der Nootska Palatset och Cedergrenska Tornet. Memorio är också matoperatör åt 7A i Gamla Posthuset och ansvarar för maten till Soppteatern i Stockholms Stadsteater.

Stora Brännbo har länge varit en pärla i konferensvärlden. Anläggningen är belägen i hjärtat av Sigtuna, Sveriges äldsta stad, och kännetecknas av sin natursköna omgivning, det optimala läget en kvart från Arlanda och sin genuina skandinaviska atmosfär. Stora Brännbo byggdes i mitten av 50-talet som Kommunskola för att utbilda förtroendevalda och anställda i svenska landskommuner. Kommunskolan, med sina tidstypiska 1950-talsbyggnader i gult tegel, ritades av arkitekten Tore Axén. Sedan 2007 har Stora Brännbo varit konferens- och hotellverksamhet med bevarad arkitektur och inredning från klassiskt 50-tal, med inredning skapad av bland annat Stig Lindberg, Bruno Mathsson och Josef Frank. Anläggningen har 101 hotellrum, 38 konferenslokaler och ett kök som kan servera upp till 170 personer. Stora Brännbo är Svanenmärkt och utvald av Svenska Möten.

"Vi är oerhört stolta över att få möjligheten att ta över stafettpinnen och vidareutveckla Stora Brännbo," säger Anna Bengtsson, VD för Memorio. "Denna anläggning har en rik historia och ett gott rykte. Vi ser fram emot att föra vidare denna tradition samtidigt som vi vill tillföra vår prägel och en del nytänkande. Gästerna kan förvänta sig spännande satsningar. Stora Brännbo ska vara en plats där idéer föds, samarbeten stärks och minnen skapas."

De nuvarande ägarna Qarlbo Property AB väljer att behålla fastigheten men överlåta verksamheten då deras fokus är mer inriktat på fastighetsförvaltning än drift. "Vi har sökt efter en erfaren aktör för att ta över verksamheten i denna klassiska anläggning och är säkra på att gäster, personal och övriga intressenter kommer att möta en professionell aktör i Memorio., säger Erika Ståhl CFO i Qarlbokoncernen där Qarlbo Property ingår.

Memorio har ambitiösa planer för Stora Brännbo och en rad nyheter kommer att presenteras under året, exempelvis nya wellness-program och avkopplingsaktiviteter för att främja hälsa och välbefinnande hos gästerna. Fokus kommer också att läggas på att utveckla de kulinariska upplevelserna och att utöka det gastronomiska erbjudandet. Allt med fokus på lokala råvaror och hållbarhet.

För mer information om överlåtelsen och framtida planer för Stora Brännbo, vänligen kontakta:

Anna Bengtsson, VD Memorio AB
anna.bengtsson@memorio.se

Erika Ståhl, CFO Qarlbo AB
erika.stahl@qarlbo.com

Om Memorio:

Memorio ingår i Teser Group AB vars vision är att bli norra Europas mest omtyckta mat- och mötesaktör. Förutom Memorio har Teser Group idag fyra ytterligare dotterbolag:

• Eatery – konceptrestauranger med konferenskapacitet från Åre till Malmö (egenägda och franchise).
  • Incontro – mat till offentligt finansierade verksamheter, såsom förskolor, skolor och äldreboenden.
  • Magnus Johansson Bageri och Konditori – ett hantverksbageri som levererar bullar, bröd och bakverk till egna enheter och externa kunder. Prisbelönt glass- och konfektyrtillverkning.
  • Godsmak.se - Sveriges ledande B2B-leverantör av mat och fika.