Välkommen på pressträff för KliMATdagarna som sker för första gången i Stockholm!

Pressträffen går av stapeln fredagen den 19 augusti kl. 14.30 på Lumafabriken, då träffar du bland annat: Anna H Lundahl och Simon Ekberg, som driver KliMATdagarna.

KliMATdagarna anordnas den 7-8 oktober på Lumafabriken i Hammarby Sjöstad. Syftet med dagarna är minskat klimatavtryck och ökad kunskap kring frågorna om mat, beredskap och klimat. Vi frågar oss: varför, hur och vad behövs? Femtio inspiratörer ger svar. Tillsammans gör vi skillnad för mat och klimat.

I samband med dessa kommer vi tack vare Magnus Naess och Generation Waste att granska hur Lumafabriken och Eaterys arbete kring mat och hållbarhet kan förbättras. Generation Waste (www.generationwaste.se) hjälper restauranger och kommunala kök för att nå en ökad lönsamhet och en hållbar framtid. Tack vare ideella krafter kan vi hålla kostnaderna nere och möjliggöra för fler deltagare.

"En hållbar framtid växer fram i våra kök. Där i hemmets hjärta, vid köksbordet, skrattar vi och delar viktiga tankar helt naturligt. Därför tog jag initiativ till KliMATagarna." Berättar Anna H Lundahl initiativtagare.

”Jag valde att vara med och driva klimatdagarna då jag vill utöka min och min verksamhets medvetenhet och kunskap för en mer hållbar värld”, berättar Simon Ekberg som är platschef på Lumafabriken.

Dessutom finns följande experter och inspiratörer på plats och tillgängliga för intervjuer:

• Magnus Naess Matsvinnsexpert Generation Waste och matinspiratör Vegolyftet

• Li Degerman Måltidspedagog och prisbelönt kock

• Sébastien Boudet bagare, konditor och kock som brinner för ekologi, hållbarhet & gastronomi.

• Yael Jusidman Investerare Kale United. Håller en workshop i fermentering för allmänheten.

OBS. Fler kan tillkomma.

Bakgrund: KliMATdagarna

Initiativet för dagarna kommer från Företaget Avskalat by Annas grundare Anna H Lundahl, aktuell med boken Min farmor var vegan. I samarbete med Lumafabriken skapas en mötesplats som inspirerar till ökad medvetenhet om vad vi lägger på vår tallrik. Våra femtio inspiratörer har kompetens från helt olika yrkes- och ämnesområden, de är alltifrån kockar till journalister, odlare till producenter samt andra med ett stort samhällsengagemang.

Under KliMATdagarna samlas vi för att belysa och väcka frågor kring mat, klimat och beredskap. I fokus står respekten för varandra och de tre frågeställningarna;

- Varför? Varför behöver vi fatta fler medvetna beslut om vad vi lägger på vår tallrik?

- Hur? Hur fattar vi fler medvetna beslut? Vad behövs för att vi ska kunna fatta dessa beslut?

- Vad? Vad finns det för initiativ att inspireras och kanske lära sig något av?

Under dagarna välkomnar vi företagare, ideella organisationer, allmänheten och andra intresserade till föreläsningar, samtal och workshops. Din närvaro är viktig för oss alla och vår framtid. Tillsammans gör vi skillnad.

Varmt välkommen!

För frågor och kontakt

Anna H Lundahl info@avskalatbyanna.se

Avskalat by Anna-Vi inspirerar i det gröna köket. avskalatbyanna.se