Bokslutskommuniké Eatgood Sweden AB, 1 jan - 31 dec 2019

Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB

1 jan – 31 december 2019

VD’n har ordet

Försäljning under 2019 uppgick till 4,15 Msek vilket inte var i nivå med våra förväntningar. 2019 blev ett år till slut som innebar fokus på bästa möjliga positionering inför 2020 avseende plåtleverantör samt att gemensamt utveckla organisationen i USA för att ta oss vidare framåt och uppåt mot de nivåer av försäljning vi strävar efter.

Under 2019 så har Eatgood tagit strategiska steg mot ytterligare leverantörer av rostfria plåtkomponenter för att säkerställa att leveranser kan ske i tid och enligt utfästelser.

Vi är mycket glada att under året ha rekryterat ytterligare en leverantör med mångårig erfarenhet avseende produktion  och produkter med hög kvalitet till restaurangbranschen och till övriga segment och aktörer för matproduktion.

2019 får betecknas som ett mellanår efter att Eatgood levererat ut tre containrar under 2018 till USA under det andra halvåret. Utsikterna inför 2019 var goda med mycket intresse och installation hos US Army vilket fortfarande är en kund som kittlar avseende volym. Idag kan vi konstatera att inom vissa organisationer så tar beslut längre tid än vi önskar. Vi ser fortfarande väldigt positivt på utvecklingen och potentialen i US Army som kund och brukare av Lightfry.

Vi tillsammans med HB Specialty Foods har konstaterat att det finns många vägar till marknaden men det krävs struktur och kunskap om hur man tar sig fram och väljer vägar, specifikt till och för restaurangutrustning. Under slutet av 2019 så anställdes ny personal bl. a en ny dedikerad chef för Lightfry i USA med 30 års erfarenhet från restaurangutrustningsbranschen – detta kommer bli intressant för det kommande året och åren med start 2020.

Viktiga händelser under helåret 2019

• Under andra kvartalet 2019 genomfördes en emissionsrunda då bolaget tog in 9.417 Msek.
  • Ny personal, ansvariga med fullt fokus, enbart för Lightfry i USA hos vår distributör HB Specialty Foods med start i december 2019. Ny chef för Lightfry med 30 års erfarenhet från och av restaurangutrustning.
  • IP22 certifiering,(vattentäthet), och godkännande av Lightfry 12EM för marinbranschen. Öppnar upp till försäljning till marinbranschen med stor potential. Utvecklar vårt samarbete med vår globala partner Loipart som finns runt om i världen med sex kontor.
  • Ny distributör i Mexico, Odisa Equipa. Stor aktör med bredd över hela Mexico. C:a 1800 anställda och egen produktion av rostfri inredning samt lång erfarenhet av att sälja dyr resturangutrustning med flera leverantörer i Europa.
  • Ny distributör i Australien, SAFCO som till slut öppnade upp den Australiensiska flottan som kund
  • Ny plåtleverantör för rostfria komponenter
  • HOST mässan, oktober 2019, i Milano
  • Kontakt med kompletterande samarbetspartner för USA etableras för ökad aktivitet

Försäljning

Under helåret så uppgick nettoomsättningen till c:a 4,15 Msek. Försäljningen skedde till största del på export. Största marknaden är USA som i dagsläget står för 80-85% av

försäljningen. Resultatet för 2019 om -4,5 Msek (-2,8 Msek 2018) är, som bolaget ser det, ett kort avbräck i utvecklingen och  bolaget strävar fortsatt mot att nå break even i ett första steg, och vidare mot svarta siffror för en långsiktigt positiv utveckling.

Marknadsaktiviteter tar tid innan de ger genomslag i försäljning och resultat men bolaget har lagt grunden för ett intressant 2020 med bl.a utökad produktportfölj, inkörd produktionslina, ny ledning för Lightfry i USA och ett omfattande mässdeltagande.

Kostnads och likviditets-påverkande aktiviteter

Verksamheten har förberetts för leverantörsbreddning, vilka tar tid, och på grund av detta så har vi höjt säkerhetslagret för att underlätta denna breddning. En uppsida för tillfället är att vi har leveransberedskap för 100 enheter. Detta innebär att de nästkommande 100 sålda enheterna kommer ge en direkt positiv och oavkortad  resultat och likviditetspåverkan. Bolaget har goda marginaler och genererar en god bruttovinst på försäljningen men vi jobbar löpande mot en lägre produktionskostnad.

Under Q4 2019 så har vi även gjort en genomgång av kostnader och skalat bort vissa funktioner och tjänster som inte gett önskvärda resultat.

Utsikter och aktiviteter 2020

Vi fokuserar mycket på intresset från USA där vi har den största andelen av försäljningen och där vi ser ett väldigt tydligt intresse för Lightfry – prioriteringen är fortsatt klar och tydlig för oss. Potential för stora volymer bara genom ett fåtal stora kunder, från den stora marknaden, gör USA och den marknaden extra intressant för oss. Det är i USA försäljningen kommer drivas uppåt på nya nivåer.

Vi arbetar även på andra marknader med väl utvalda projekt, men vi är mycket selektiva, för att bli effektiva. I Sverige har flera intressanta projekt och koncept börjat ta rejäl form men även på andra marknader utanför USA finns det case och projekt att jobba med.

Vi bygger vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få utväxling och en större genomslagskraft. Fokus på vår egen aktivitet med insatser avseende sälj och marknadsaktiviteter följer intäkter, intresse och försäljningsframgångar och läggs till övervägande del på USA och förhoppningsvis även Kanada under 2020.

Parallellt vill jag också lyfta Australien och Mexico som nytillkomna intressanta marknader med stor potential samt väldigt kvalificerade och aktiva distributörer.

Flertalet mässor är planerade inför ett nytt år, 2020, med våra distributörer eller i egen regi av bolaget . Med hög marknadsnärvaro skapar bolaget brus och uppmärksamhet och Eatgood

fortsätter på så sätt att  bygga upp ett nätverk och kännedom om produkten Lightfry vilket är starten på säljprocessen. På bolagets hemsida samt på Lightfry.com kommer löpande information läggas ut i ett kalendarium avseende deltagande på olika mässor och aktiviteter.

Följande viktiga mässor är inbokade för marknadsbearbetning och försäljning av Lightfry-ugnen tillsammans med Eatgood’s distributörer under 2020/2021 och det drar igång med början i mars enligt nedanstående schema:

• Food Expo, 22-24 mars, Herning, Danmark,
  • Marine Catering Expo, 16-17 juni, Miami, USA
  • Western Foodservice & Hospitality show, 9-11 augusti, Anaheim, USA
  • NAC’s, 11-14 oktober, Las Vegas, USA
  • NAFEM,4-6 februari 2021, New Orleans, USA
  • HOST, Oktober 2021, Milano, Italien

Ekonomi - Balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2019, 1 januari–

31 december 2019 i KKR

Resultaträkning                                                    Q4 2019      Q4 2018         Helår 2019      Helår 2018

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring              257                5 629                 4 150               10 061

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm       -1 727              - 5 136               - 8 153              -12 389

Rörelseresultat före avskrivningar                   -1 470                   493               - 4 003                -2 328

Avskrivningar                                                          -50                    -48                   -198                   -192

Rörelseresultat efter avskrivningar                  -1 520                  445                 -4 201                -2 520

Övriga rörelsekostnader                                            0                - 154                   - 154                 - 154

Rörelseresultat före finansiella intäkter          -1 520                   291                 -4 355               -2 674

och kostnader

S:a finansiella intäkter och kostnader                 - 14                   -49                    -161                  -136

Resultat efter finansiella kostnader                 -1 534                  242                - 4 516              - 2 810

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20191231, KKR

20191231                                     20181231

Anläggningstillgångar                   586                                                610

Lager                                            8 886                                             5 980

Fordringar                                      177                                              1 098

Kassa bank                                       45                                                  51

S:a tillgångar                               9 694                                              7 739

Eget kapital                                  6 048                                              1 896

Krediter bank                               1 972                                              1 550

Kortfristiga skulder                     1 674                                              4 293

S:a Skulder och

eget kapital                                  9 694                                              7 739

Soliditet                                         62%                                                24%

Ställning per 20191231 avseende:

Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit                        623 000

Antal utestående aktier                                                           11 271 856

Resultat per aktie                                                        -0,40 kr (jan – dec)

Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2019

EatGood Sweden AB

KASSAFLÖDESANALYS

N ot 2 019 2 018
Den löpande verksamheten
Resultat efter finansiella poster - 4 515 992 - 2 809 852
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m Kassaflöde från den löpande verksamheten före   198 000   191 857
förändringar av rörelsekapital - 4 317 992 - 2 617 995
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager - 2 905 960   540 201
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar   807 780 - 273 220
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder - 1 865 307   893 512
Kassaflöde från den löpande verksamheten - 8 281 479 - 1 457 502
Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella anläggningstillgångar - 174 595 - 94 138
Kassaflöde från investeringsverksamheten - 174 595 - 94 138
Finansieringsverksamheten
Nyemission   8 668 268   -
Återbetalda aktieägartillskott   - - 500 000
Upptagna lån   1 000 000   1 000 000
Amortering av lån - 1 218 519 - 422 223
Kassaflöde från finansieringsverksamheten   8 449 749   77 777
Periodens kasssaflöde - 6 325 - 1 473 863
Likvida medel vid periodens början   51 088   1 524 951
Likvida medel vid periodens slut   44 763   51 088

Kommande informationstillfällen

publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

17 april 2020                               Årsredovisning för 2019 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på                                                         Eatgoods hemsida

19 maj 2020                                Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås

26 maj 2020                                Kvartalsredogörelse Q1 2020

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 24 januari 2020

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.