Eatgood – Vitrum levererar Lightfry till Ryssland

Eatgoods distributör Vitrum i Lettland har fått order på den första Lightfry-enheten som går till Ryssland för test och utvärdering hos en livsmedelskedja. Vitrum är en stor aktör inom restaurangutrustning till kommersiella kök tillika inredning till restauranger, livsmedelsbutiker, caféer, barer och andra offentliga miljöer. Vitrum är en viktig aktör och leverantör som levererar till Västeuropa, Östeuropa och Ryssland med grannstater. Lightfry-enheten är såld till ordinarie listpris för distributörer.

Att det kan ta tid att slå hål på marknader med nya produkter och tekniker, även om i vårt fall Lightfry funnits på marknaden i över åtta år, är detta genombrott ett tydligt bevis på. Men det gäller att hålla i och hålla ut!

Vi ser fram emot ett gott samarbete med Vitrum och deras många kunder såväl privata aktörer som myndigheter i många olika länder. Möjligheten med Lightfry att fritera men även att ångkoka, grilla samt rosta olika produkter skapar oanade möjligheter för restaurangkökens kockar och öppnar många nya möjligheter till att servera mat med optimerad kvalitet och smak. Trenden med vegetariska och veganska inslag i menyerna ökar, då efterfrågan framför allt bland den yngre publiken väljer dessa, vilket passar Lightfry och AirFry Technology mycket väl. Vi gläder oss till att nya kunder ser uppenbara fördelar med AirFry Technology som tillsammans med ett intresse och nyfikenhet av nyare teknik med fokus mot hälsosammare och bättre mat likväl som säkerhet i restaurangköken skapar en global utveckling och trend.”Lightfry ligger allt mer rätt i tiden med värden som hälsa, hållbarhet, matkvalitet, miljö, säkerhet, bättre ekonomi etc – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB”

Denna information är sådan information som EatGood Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan stående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 november 2020.

EatGood Sweden AB har utvecklat Lightfry-ugnen för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja, vilket påverkar arbetsmiljön positivt för de som arbetar i restaurangköken men framförallt ger betydligt nyttigare mat för konsumenterna. EatGood står inför en kommande expansion av verksamheten med möjlighet till försäljning på en internationell marknad till ett antal större kunder inom snabbmatsbranschen och restaurangbranschen samt andra matställen så som skolor, sjukhus, och personalmatsalar