Kommuniké från årsstämma i Eatgood Sweden AB

Den 15 juni, hölls årsstämma i Eatgood Sweden AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av besluten. Besluten fattades med erforderlig majoritet.

Fastställande av resultaträkningar, balansräkningar, disposition avseende bolagets fria egna kapital

Årsstämman beslutade att fastställa balansräkning och resultaträkning. Årsstämman beslutade att

disponera fritt eget kapital i ny räkning.

Ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören

Årsstämman beslutade att bevilja styrelsens ledamöter och den verkställande direktören ansvarsfrihetför räkenskapsåret 2022.

Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorer

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningen om att utge styrelsearvode om två(2) prisbasbelopp till styrelsens ordförandeoch med ett (1) prisbasbelopp vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

Revisor ska ersättas löpande utifrån av styrelsens godkända räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningen omval av Per-Johan Swartling, Bengt Andersson, Tord Andersson, Kristian Jönsson och Henrik Önnermark. Per-Johan Swartling valdes till styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade att avslå valberedningens förslag om utökat antal ledamöter till sex ledamöter i styrelsen.

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med valberedningen omval av Sören Maxén, auktoriserad revisor vid Gothia Revision AB,som revisor intill nästkommande årsstämma 2024, avseende räkenskapsåret 2023.

Valberedning inför årsstämman 2024

Instruktion för valberedningen 2024 bifogas här nedan.

ARBETSORDNING FÖR VALBEREDNINGEN I EATGOOD SWEDEN AB

Arbetsordningen skall årligen genomgås i samband med bolagets årsstämma.

1. Styrelsens ordförande ska årligen, och senast vid tredje kvartalets utgång, sammankalla de per den 31 augusti enligt Euroclear Sweden AB fyra största aktieägarna eller ägargrupperna (härmed avses såväl direktregistrerade aktieägare som förvaltarregistrerade aktieägare) i bolaget, vilka sedan äger utse varsin ledamot till valberedningen. Vederbörande bör ej vara styrelseledamot. Om någon av de tre största aktieägarna avstår sin rätt att utse ledamot till valberedningen ska nästa aktieägare i storleksordning beredas tillfälle att utse ledamot till valberedningen. Därutöver kan styrelsens ordförande utses att ingå i valberedningen. Om någon tillfrågad aktieägare avstår sin rätt att utse ledamot till valberedningen, behöver inte fler än de sex största aktieägarna tillfrågas, om inte detta krävs för att valberedningen ska bestå av minst fyra ledamöter. Verkställande direktören eller annan person från bolagsledningen ska inte vara ledamot av valberedningen.

2. Styrelsens ordförande är sammankallande till valberedningens första sammanträde. Till ordförande i valberedningen bör utses en ägarrepresentant. Valberedningen ska fastställa en skriftlig arbetsordning för sitt arbete. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts.

3. Valberedningens sammansättning ska offentliggöras senast sex månader före årsstämman på bolagets hemsida. Härigenom ska alla aktieägare få kännedom om vilka personer som kan kontaktas i nomineringsfrågor.

4. Har aktieägare tillkommit bland de fyra största aktieägarna efter att valberedningen konstituerats, får denne kontakta valberedningens ordförande med önskemål om att utse ledamot. Valberedningens ordförande ska då informera övriga ledamöter om önskemålet. Om ägarförändringen inte är oväsentlig bör ledamot utsedd av aktieägare som inte längre tillhör de fyra största ägarna ställa sin plats till förfogande och den nye aktieägaren tillåtas utse en ledamot. Valberedningens sammansättning bör dock inte förändras senare än två månader före årsstämman. Förändringar i valberedningen ska offentliggöras omedelbart.

5. Valberedningen ska bereda och till bolagsstämman lämna förslag till:

· val av ordförande vid årsstämma,
· val av styrelseordförande och övriga ledamöter till bolagets styrelse,
· styrelsearvode uppdelat mellan ordförande och övriga ledamöter,
· val av och arvode till revisor och revisorssuppleant (i förekommande fall), samt
· beslut om principer för hur valberedning utses (i förekommande fall).

6. Valberedningen skall utvärdera den nuvarande styrelsens sammanfattning utifrån marknadens krav om oberoende samt bolagets situation. Valberedningen ska fastställa kravprofil för nya ledamöter som behöver rekryteras.

7. Valberedningen ska lämna en redogörelse för hur valberedningens arbete bedrivits samt kontaktinformation på Bolagets hemsida. Valberedningens förslag till val ska publiceras på Bolagets hemsida samt i kallelsen till årsstämman. Valberedningens ordförande ska närvara på årsstämma och föredra dels hur arbetet i valberedningen bedrivits dels valberedningens förslag till beslut.

8. Arvode ska ej utgå till valberedningens ledamöter. Valberedningen ska ha rätt att belasta bolaget med kostnader för exempelvis rekryteringskonsulter eller andra kostnader som erfordras för att valberedningen ska kunna fullgöra sitt uppdrag.

Årsstämman avslutades

Borås i juni 2023