Lightfry i fokus för intensifierat marin-samarbete mellan Eatgood och Loipart

Loipart har under Covid-19, och året 2020, sett en bransch inom marinsegmentet som har tagit stryk nämligen kryssnings-branschen.Tills kryssningsbranschen återhämtar sig så vill Loipart positionera sig på marinmarknaden som helhet och diffrentiera sig på marknaden gentemot sina konkurrenter genom nya produkter och processtekniker som passar in under greentech/foodtech. Produkter som skapar mervärden genom hälsosammare och bättre mat, säkrare utrustning, lägre kostnader ur ett installationsperspektiv, fördelaktigare för varven genom enklare och mer kostnadseffektiva designlösningar, nya möjligheter avseende installationsmöjligheter på nya avdelningar i fartygen etc. Lightfry kommer ingå i ett sortiment som är miljövänligare och hamnar i deras kategori ”Green line” inom Loipart. Marknaden är stor, på en global spelplan och den består både av lastfartyg, passagerarfärjar, kryssningstrafik, offshore verksamhet, nyproduktion likväl som renovering/uppdatering av begagnade fartyg. Under vecka 11 så drar samarbetet igång med utskick till kunder och aktiv bearbetning av marknaden i sin helhet samt planering för kommande mässaktiviteter generellt där Lightfry kommer vara en del av Loiparts produktutbud.

”Genom att som preferred partner till Eatgood,få möjligheten att sälja och marknadsföra, produkten Lightfry ser vi stora möjligheter. Som en av världens ledande aktörer på kök inom marin och offshore ser vi alltid till att ligga i framkant. Därför är en sådan innovativ produkt som Lightfry en perfekt matchning till vårt produktsortiment. Loipart med fem kontor runt om i världen har ett stort kontaktnät med aktörer inom varvs och rederinäringen som i förlängningen är de tilltänkta kunderna. Att kunna erbjuda Lightfry som en ny lösning med unika egenskaper med omtanke om miljö, personal, hälsa, säkerhet, nya möjligheter avseende design av fartyg, enklare och mer kostnadseffektiva lösningar i produktionen så förutspår vi ett stort och genuint intresse från hela den marina branschen. Vi har därför fattat beslutet att alltid ha enheter på vårt lager för att snabbt kunna nå ut till våra kunder runt om i världen. – säger Mikael Eliasson, Vice President – Sales & Marketing”

”Detta är ett stort steg i rätt riktning framåt för Lightfry och Eatgoods fortsatta resa inom restaurang-utrustningsindustrin på marinmarknaden. Samarbetet med Loipart inom marinbranschen där vi gemensamt kan erbjuda hela marknaden en bättre produkt med fokus på hälsa, miljö, säkerhet, effektivisering, flexibilitet är början på en liten revolution och nya tider. Framgång på marknaden kommer vi skapa tillsammans! – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB”

Denna information är sådan information som EatGood Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan stående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 februari 2021.

Henrik Önnermark, VD EatGood Sweden AB           Mikael Eliasson, Vice President – Sales & Marketing, Loipart AB
Telefon: 0736-87 21 26                                             Telefon: 0707-631576
henrik@eatgood.se                                   E-post: mikael.eliasson@loipart.se

EatGood Sweden AB har utvecklat Lightfry-ugnen för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja, vilket påverkar arbetsmiljön positivt för de som arbetar i restaurangköken men framförallt ger betydligt nyttigare mat för konsumenterna. Utöver att replikera fritering med olja så kan Lightfry ångkoka, grilla, rosta och torka råvaror som skapar oändliga möjligheter. EatGood står inför en kommande expansion av verksamheten med möjlighet till försäljning på en internationell marknad, inkluderandes marina installationer, till ett antal större kunder inom snabbmatsbranschen och restaurangbranschen samt andra matställen så som skolor, sjukhus, och personalmatsalar.