• eBeach/

Direktflyg och närhet till stranden: Detta är viktigast för barnfamiljer på resan

En solsemester med familjen drömmer nog de flesta om till vardags. Och med sommaren runt hörnet är det inte långt kvar innan en stor mängd svenskar beger sig iväg efter sol och bad. Men vad är egentligen viktigast när barnfamiljer reser utomlands? En ny undersökning från eBeach.se visar att direktflyg och all inclusive-hotell är särskilt avgörande. Hotell som erbjuder barnpassning är däremot inte lika viktigt.

För familjer som reser är ”smidighet” ofta ledordet. En ny undersökning från solreseexperten eBeach.se visar vad som är allra viktigast för barnfamiljer när de reser iväg på sol- och badsemester. Majoriteten tycker att direktflyg är avgörande – något som hela 56 procent av svenskarna uppger. Nästan lika många svarar att gångavstånd till stranden är en viktig faktor.

Så kallade barnklubbar är däremot mindre betydelsefullt. Endast fyra procent svarar att de prioriterar detta när de bokar en solresa för familjen. Även kulturella upplevelser, lekplats och flera restauranger på hotellet rankas lågt bland svenskarna.

– Under solsemestern med familjen vill många gärna passa på att få kvalitetstid som annars kanske inte blir av. För de flesta och för familjer i synnerhet är det viktigt att själva resan och transporten till resmålet är smidig. Men i och med att ”paddorna” numera är en del i de flesta familjers hem är det också viktigt att wi-fi ingår, då plattan ofta följer med även på solresan, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

Egentid – både bu och bä
På familjesemestern i solen kan det vara svårt att hitta tid för sig själv eller tillsammans med sin partner. Något som svenskarna inte har några större problem med. 57 procent tycker nämligen inte att det är viktigt att prioritera egentid när de reser med barn. Närmare var fjärde svensk anser dock att det är väldigt viktigt under familjesemestern.

Topplista: Viktigast för barnfamiljer på solsemester
1. Direktflyg
2. Gångavstånd till stranden
3. All Inclusive-hotell
4. Att transfer till och från flygplatsen ingår.
5. Att wi-fi ingår i hotellkostnaden

Vad är viktigast för dig när du bokar en resa till solen för dig och dina barn?

Direktflyg  56%
Gångavstånd till stranden  52%
All Inclusive-hotell  40%
Att transfer till och från flygplatsen ingår  33%
Att wi-fi ingår i hotellkostnaden  31%
Barnvänlig pool på hotellet  26%
Kort flygtid  18%
Närhet till vatten-/nöjespark  17%
Mataffär i närhet till hotellet  15%
Aktiviteter för barn på hotellet, exempelvis Barnklubbar  14%
Lekplats på hotellet  11%
Flera restauranger på hotellet  10%
Kulturella upplevelser, exempelvis platser från UNESCO:s världsarvslista  8%
Barnpassning på hotellet  4%
Vet ej  1%
Inget, jag har inga barn  15%
Annat, nämligen:  4%

Är det viktigt för dig som förälder att få egentid när du reser med dina barn, exempelvis för att träna, gå på spa eller tillbringa tid med din partner?

Ja, mycket viktigt  13%
Ja, ganska viktigt  15%
Nej, det är inte viktigt  42%
Vet ej  3%
Jag har inga barn  27%

Ja, mycket viktigt  17%
Ja, ganska viktigt  21%
Nej, det är inte viktigt  57%
Vet ej  4%

Undersökningen har besvarats av 1 062 svenskar och är genomförd via en webbenkät.

Maria Gertell, presskontakt för eBeach.se i Sverige
E-mail: maria.gertell@agency.se

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.