eBeach listar: Vinterns mest populära destinationer

Vintern i Sverige är ofta lång och kall, någonting som kan locka till ett ressug under vintermånaderna. Sol och värme blir ett efterlängtat inslag i vardagen, men vart vänder sig svenskarna för värme? Onlineresebyrån och solreseexperten eBeach.se har tagit fram statistik över vinterns mest populära resmål. I år domineras listan av spanska destinationer och för andra året i rad toppas listan av Gran Canaria. Därefter kommer grannön, Teneriffa och Costa Del Sol.

Onlineresebyrån eBeach.se har för tredje året i rad gjort en kartläggning över vinterns hetaste resmål. Och för tredje året i rad är det Gran Canaria som kniper förstaplatsen. Kartläggningen visar att Spanien är omåttligt populärt bland svenskarna då hela fyra spanska destinationer återfinns på topplistan. Teneriffa kommer tätt efter Gran Canaria, och följs av Costa del Sol och Costa Blanca på Spaniens sydöstra kust. Topplistans femte plats tar Antalya i Turkiet som är ny för i år.

Kartläggningen visar även vilka de snabbast växande destinationerna är. Förra året toppade Egyptens Hurghada listan, som växt stadigt de senaste åren men som i år hamnar utanför topplistan. Istället är det Dubai som klättrar från andra till första plats. Tätt följt av Antalya, en nykomling även på denna lista.

– Kanarieöarna har länge varit en attraktiv destination för svenskarna, speciellt under vintern. Resan är relativt kort och temperaturen är runt 20 grader när det hemma istället är minusgrader. Dessutom är många av destinationerna på topplistan klassiska resmål för svenskarna där det erbjuds traditionellt firande för den som önskar, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

De mest populära resdagarna
Runt jul och nyår är en vanlig resperiod då många passar på att resa under ledigheten. I år är 31 december den dag då flest svenskar väljer att åka utomlands. Många ser också ut att vilja fira julafton på annan ort då den näst vanligaste resdagen är 24 december. Andra dagar med många resenärer är 21, 20 december och 1 januari.

Topplista: De mest bokade destinationerna i vinter

1. Gran Canaria (Spanien)
  2. Teneriffa (Spanien)
  3. Costa del Sol (Spanien)
  4. Costa Blanca (Spanien)
  5. Antalya (Turkiet)

Topplista: Snabbast växande destinationerna i vinter

1. Dubai (Förenade Arabemiraten)
  2. Antalya (Turkiet)
  3. Costa Brava (Spanien)
  4. Costa Blanca (Spanien)
  5. Gran Canaria (Spanien)

Kartläggningen baseras på eBeach egen bokningsstatistik och avser bokningar
till samtliga destinationer via eBeach.se med avresa från den 15 oktober 2019 till och med
den 15 mars 2020.

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från
ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer.
 eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

Gabriel Freye, presskontakt för eBeach i Sverige
Tel: 070 915 25 93