Flexibel reslängd och utresa på söndagar populärt bland svenskarna

De senaste åren har utbudet av resesajter att söka och boka sin utlandsresa på ökat markant. Detta har lett till nya bokningsbeteenden och att efterfrågan på flexibilitet vuxit. En ny kartläggning från eBeach visar att mer än var tredje svensk bokar en resa som skiljer sig från de traditionella researrangörernas alternativ på reslängder som är en eller två veckor.

De flesta som åker på solsemester är oftast borta i en vecka. Under 2015 åkte nämligen sex av tio på en utlandsresa som varade i sju dagar. Det visar färsk statistik baserad på samtliga bokningar under 2015 från online-resebyrån eBeach. Kartläggningen visar också att 35 procent istället valde en reslängd som skiljer sig från de traditionella researrangörernas alternativ på sju eller 14 dagar.

Beroende på vilken sajt man bokar sin resa på kan det finnas restriktioner på val av utresedag. De traditionella researrangörerna erbjuder oftast fasta dagar som onsdag eller lördag. eBeach bokningsstatistik från 2015 visar att svenskarna gillar att kunna resa iväg alla dagar i veckan. Den vanligaste dagen för utresa var söndagar, då reste var femte svensk. Därefter följer onsdag och torsdag, då 18 respektive 16 procent reste från Sverige.

– Att kunna boka en solsemester med flexibla valmöjligheter tror vi kommer att vara en stor resetrend för 2016. Tidigare bokade resenärerna färdiga paket med flyg och boende, men nu vill man kunna välja dem oberoende varandra. På eBeach kan man skräddarsy sin resa helt efter sina egna önskemål. Det innebär att du själv väljer avresedatum, utan att vara låst till specifika dagar på veckan eller hur många dagar du vill vara borta, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.

Kartläggningen är baserad på alla bokningar som gjordes från Sverige med eBeach under 2015.

Nathalie Stjernfeldt, presskontakt för eBeach i Sverige
E-mail: nathalie@agency.se

Om eBeach
eBeach är en online-resebyrå som ger sina kunder möjligheten att söka, boka och njuta av sin perfekta solsemester. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande online-resebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1 miljon kunder varje år.