• eBeach/

Från kontorsstolen till solstolen: 6 av 10 svenskar dagdrömmer om solresor på arbetstid

Dagdrömmer du om resor med kritvita stränder och turkost vatten? Då hör du till majoriteten av svenskarna. En ny undersökning från eBeach.sevisar nämligen att fyra av tio svenskar dagligen dagdrömmer om att fly det svenska vädret för sol och bad. Stunderna då svenskarna oftast låter tankarna vandra till varmare breddgrader är på jobbet, när man diskar och städar eller när man pendlar.

Trots att det nu vänt mot ljusare dagar och förhoppningar om mildare väder, så är det svenska februarivädret med snö, slask och kyla högst närvarande. Något som kan få de flesta att fantisera om sol och stränder. En ny undersökning från eBeach.se visar att så många som var tredje svensk dagdrömmer om att resa utomlands flera gånger om dagen. Hela 84 procent gör det minst en gång i veckan.

Något förvånande är dock att majoriteten av svenskarna dagdrömmer om resor på arbetstid. 58 procent svarar att jobbet är den plats de oftast dagdrömmer på. Andra vanliga situationer då svenskarna fantiserar om solresor är när man diskar eller städar och när man pendlar till jobbet. Det uppger var tredje svensk. Anmärkningsvärt är även att fyra procent menar att de dagdrömmer om sol och bad när de har sex.

– Jag tror många känner igen sig i att drömma sig bort till solen oavsett om det är när man diskar eller står på gymmet. Dagdrömmandet kan i sig ha positiva effekter, något som även de verkliga resorna har. Att innan resor uppleva så kallad ”pre-vacation happiness” är inte heller ovanligt enligt vår undersökning. Att få omvandla dagdrömmandet till verklighet och att planera sin resa är förenat med glädje. Det ger många något att se fram emot i vintermörkret, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

”Pre-vacation happiness”
Undersökningen från eBeach.se visar också att hela sju av tio svenskar uppger att en bokad resa till solen gör att de känner sig lättade och att de har något att se fram emot. Nästan var femte känner sig exalterad och vill börja planera sin resa. Bara en procent svarar att de inte upplever någon skillnad.

Topplista: Då dagdrömmer svenskarna om att resa utomlands
1.     Jobbet
2.     När man diskar eller städar
3.     I trafiken/när man pendlar
4.     När man lyssnar på musik
5.     När man är med vänner

Hur ofta dagdrömmer du om eller tänker på att resa utomlands?

Flera gånger om dagen 33 %
En gång om dagen 9 %
Flera gånger per vecka 31 %
En gång i veckan 11 %
En gång i månaden 6 %
Flera gånger per år 8 %
En gång per år 1 %
Aldrig 0 %
Jag dagdrömmer inte om att resa utomlands 0 %

I vilka situationer dagdrömmer du om att resa utomlands?

På jobbet 58 %
När jag diskar eller städar 34 %
I trafiken/när jag pendlar 34 %
När jag lyssnar på musik 34 %
När jag är med vänner 26 %
När jag äter 21 %
När jag tränar 18 %
När jag handlar 14 %
När jag har sex 4 %
Vet ej 4 %
Annat, nämligen: 14 %

Vilka känslor upplever du efter att ha bokat en utlandsresa till värmen?

Jag känner mig lättad och glad att ha något att se fram emot 73 %
Jag känner mig exalterad att få börja planera utflykter på resan 19 %
Jag känner mig inspirerad att shoppa saker eller kläder till resan 3 %
Jag får resfeber 3 %
Jag känner ingen skillnad 1 %
Annat, nämligen: 3 %

Undersökningen har besvarats av 1 062 svenskar och är genomförd via en webbenkät.

eBeach.seär en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från
ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

Maria Gertell, presskontakt för eBeach.se i Sverige
E-mail: maria.gertell@agency.se