Här är de mest prisvärda solresorna under Kristi himmelsfärdshelgen

Under maj finns det flera långhelger att utnyttja för att resa iväg, varav Kristi himmelsfärd är en av dem. Varför inte skippa de klassiska weekendresorna till Europas storstäder och istället passa på att njuta av sol och bad? Online-resebyrån eBeach.se har listat de mest prisvärda alternativen för den som vill besöka varmare breddgrader under ledigheten. Allra billigast är härliga Malta där man kan bo fyra nätter på trestjärnigt hotell inklusive flyg för under 1 800 kronor per person.

Kristi himmelsfärdshelgen är ett perfekt tillfälle att resa iväg på en efterlängtad weekendresa. Många passar på att besöka storstäder som London, Paris eller Rom men faktum är att solsemesterdestinationer som Rhodos, Malaga och Malta bjuder på skön sommarvärme. Destinationerna är perfekta alternativ för den som gärna väljer bort storstadshetsen till förmån för palmer och sandstränder.

– Många svenskar glömmer bort att det är ett bra alternativ att åka på solsemester redan i mitten av maj. Faktum är att exempelvis Rhodos och Antalya bjuder på vackert och varmt väder redan under senvåren. Dessutom är det betydligt lugnare med turister under den här perioden, vilket är perfekt för resenären som inte vill trängas med andra på stranden, säger Oliver Garner, Internationell chef för eBeach.se.

Att smygstarta sommaren med sol och bad behöver inte bli en särskilt dyr historia. Det visar en kartläggning som eBeach.se tagit fram över de billigaste resorna till några av de populäraste soldestinationerna. Exempelvis kan hela familjen ta sig till Malta med flyg och boende på trestjärniga Blue Sea San Anton Hotel i fyra nätter med All Inclusive för endast 2 379 kronor per person.

Känner man istället för att spendera ytterligare två nätter i värmen kan man med fördel lägga till 800 kronor extra och bo sex nätter med All Inclusive på det fyrstjärniga hotellet Elysee Garden i Antalya. Även grekiska Rhodos är ett bra alternativ för den som drömmer om sommaren i maj. Hit kan man resa för 2 201 kronor och bo på trestjärnigt hotell i fyra nätter.

– De klassiska charterbolagen erbjuder i regel endast en- eller tvåveckorsresor till de här destinationerna, vilket är svårt för många resenärer att få ihop utan att ta ut extra semesterdagar. Genom att skräddarsy sin egen resa kan man istället välja att vara borta ett mindre antal nätter och på så vis även komma ner i pris, säger Oliver Garner.

Mest prisvärda resorna under Kristi himmelfärdshelgen:

Avreseort > Destination Avresa Antal hotellnätter Hotell Pris
Stockholm Skavsta > Rhodos 13/5 4 Marietta Aparthotel*** (endast rum) 2 201 SEK
Stockholm Skavsta > Rhodos 13/5 4 Evi Hotel*** (All Inclusive) 2 361 SEK
Göteborg Landvetter > Malaga 13/5 5 Mainare Playa Hotel**** (endast rum) 2 642 SEK
Göteborg Landvetter > Malaga 13/5 5 Las Palmeras**** (All Inclusive) 3 136 SEK
Köpenhamn Kastrup > Antalya* 13/5 6 Orient Suite Hotel*** (endast rum) 2 797 SEK
Köpenhamn Kastrup > Antalya* 13/5 6 Elysee Garden Hotel**** (All Inclusive) 3 184 SEK
Stockholm Skavsta > Malta 12/5 4 San Pawl Hotel*** (endast rum) 1 767 SEK
Stockholm Skavsta > Malta 12/5 4 Blue Sea San Anton Hotel*** (All Inclusive) 2 379 SEK
Stockholm Skavsta > Mallorca 12/5 4 Deya*** (endast rum) 2 111 SEK
Stockholm Skavsta > Mallorca 12/5 4 Palma Bay*** (All Inclusive) 2 460 SEK

* Ej direktflyg

Emma Nilsson, PR-ansvarig för eBeach.se i Sverige

E-mail: emma@agency.se

Sökningarna är gjorda genom eBeach.se den 28 april 2015 och priset per person är beräknat på sökningar gjorda för två vuxna och två barn.

Om eBeach.se
eBeach.se är en online-resebyrå som ger sina kunder möjligheten att söka, boka och njuta av sin perfekta solsemester. eBeach.se är en del av On the Beach Group, en ledande online-resebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1 miljon kunder varje år.