Här hittar du sommarens bästa sol- och badmöjligheter

Det är hög tid att boka sommarens solresor som gärna ska innehålla såväl strålande sol som härliga dopp i havet. Badstränder kan dock skifta i kvalitet och därför har eBeach.se nu med hjälp av Blå Flagg kartlagt var resenärer får flest certifierade stränder för pengarna. Regionen Antalya i Turkiet kniper en solklar första plats och därefter följer Algarve och Cypern.

I en ny kartläggning har onlineresebyrån eBeach.se tagit fram ett index för att ta reda på var i Europa du får flest Blå Flagg-stränder för pengarna sett till hotellkostnaden. Blå Flagg är ett certifikat som tilldelas de stränder som uppfyller strikta kriterier för både strand- och vattenkvalitet, exempelvis renlighet, tillgång till toaletter och säkerhet. Om en strand har tilldelats en Blå Flagg kan besökare därför vänta sig en strand i absolut toppklass.

Högst upp på listan återfinns Antalya i Turkiet. Resenärer som besöker den solsäkra regionen får hela 194 Blå Flagg-stränder att välja mellan. Trots att destinationerna Mallorca och Gran Canaria har många fina stränder placerar sig dessa semesterpärlor dock inte i topp. Istället är det Algarvekusten i Portugal följt av Cypern som lägger beslag på andra och tredje platsen.

– Spanien är det land som har överlägset flest Blå Flagg-stränder i Europa. Trots detta visar vårt index att regionen Antalya med destinationer som Alanya och Side ger resenärer flest certifierade stränder för pengarna. Vår senaste kartläggning kring årets mest bokade destinationer visade dessutom att Turkiet gjort ett rejält uppsving gentemot tidigare år. Det visar att prisvärda destinationer med riktigt bra stränder går hem bland ressugna svenskar, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

Topplista – Mest Blå Flagg-stränder för pengarna:

1. Antalya, Turkiet
  2. Algarve, Portugal
  3. Cypern, Turkiet
  4. Costa Blanca, Spanien
  5. Rhodos, Grekland
Resmål  Hotellkostnad Antal Blå
Flagg-stränder
Indexvärde
Antalya 1 304 kr 194 14,8
Algarve 2 468 kr 84 3,4
Cypern 2 572 kr 57 2,2
Costa Blanca 3 580 kr 62 1,73
Rhodos 1 537 kr 26 1,69
Mallorca 3 902 kr 31 0,79
Costa del Sol 2 712 kr 17 0,62
Gran Canaria 4 121 kr 16 0,38
Teneriffa 3 326 kr 13 0,39
Malta 4 193 kr 12 0,28

Här kan du hitta en karta över samtliga Blå Flagg-stränder i världen.

För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Laurén, presskontakt för eBeach i Sverige
E-mail: carolina@agency.se

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

I kartläggningen ingår tio av eBeach.se mest populära destinationer. Antal Blå Flagg-stränder är beräknade efter regionen.

Indexvärde = Antal Blå Flagg-stränder / Hotellkostnad * 100

Hotellkostnad = Avser fyrstjärnigt hotell tillgängligt från 19/5 för en veckas boende för två personer.