• eBeach/

Insekter, kryddor och sexleksaker: Här är de konstigaste semestergåvorna svenskarna köpt till nära och kära

När svenskarna är ute och reser köper de allra flesta med sig något trevligt hem till vänner och familj. De vanligaste semesterpresenterna är då lokala hantverk, kläder och alkoholhaltiga drycker. Men även insekter, kryddor och sexleksaker återfinns på listan över gåvor som svenska resenärer har valt att ge bort efter sina resor. Det visar en ny undersökning från onlineresebyrån eBeach.se.

På solsemestern väljer många att varva sol och bad med shopping och besök på lokala marknader. Många letar då efter presenter att ta med hem till sina nära och kära. En ny undersökning från eBeach.se visar att nio av tio svenskar brukar köpa med sig gåvor hem från sina solresor. 27 procent ger vanligtvis bort lokala hantverk och nästan lika många, 26 procent, ger helst bort kläder.

eBeach.se passade även på att fråga svenskarna om de märkligaste sakerna som de fått i semesterpresent. De svar som var mest återkommande var olika föremål i form av snoppar till exempel kapsylöppnare, tvål och stearinljus. Andra rariteter som frekvent dök upp i de öppna svaren var askkoppar, insekter, kryddor, hattar och sexleksaker.

Helst alkohol och kläder
Undersökningen visar också att svenskarna i stor utsträckning ger bort presenter som de själva önskar sig. Alkoholhaltiga drycker är det flest vill ha från någon som varit på solsemester. Därefter är det kläder och lokala hantverk som önskas. Saker du däremot bör undvika att ge bort är glas och tallrikar, konst samt böcker och tidningar.

Topplista – Svenskarnas vanligaste semesterpresenter

1. Lokalt hantverk                                    27 %
  2. Kläder                                                  26 %
  3. Alkoholhaltiga drycker                         26 %
  4. Godis                                                   23 %
  5. Väskor/smycken                                  15 %
  6. Mat                                                      14 %
  7. Klassiska souvenirer                           13 %
  8. Skönhetsprodukter                              11 %
  9. Prydnadssaker                                    10 %
  10. Skor                                                       9 %

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Laurén, presskontakt för eBeach i Sverige
E-mail: carolina@agency.se

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen

Undersökningen är beställd av eBeach och genomförd av det internationella undersöknings-företaget Censuswide under 2018. Undersökningen har 1 004 respondenter och är statistiskt säkerställd på riksnivå.

Vad brukar du vanligtvis köpa i present till vänner och familj när du har varit på solsemester?

Lokalt hantverk  27 %
Kläder  26 %
Alkoholhaltiga drycker  25 %
Godis  23 %
Väskor/smycken  15 %
Mat  14 %
Klassiska souvenirer  13 %
Skönhetsprodukter  11 %
Prydnadssaker  10 %
Skor  9 %
Alkoholfria drycker  5 %
Elektronik  4 %
Konst  4 %
Heminredning  3 %
Böcker/tidningar  2 %
Glas/tallrikar  2 %
Jag köper inte presenter när jag reser  10 %
Inget av ovanstående  2 %

Vad önskar du dig helst i present av någon som har varit på solsemester?

Alkoholhaltiga drycker  27 %
Kläder  21 %