• eBeach/

Isbjörnar på gatorna, introverta och fulla: Vanligaste fördomarna svenskar möter på semestern

Det är många svenskar som tillbringar sin semester utomlands. Därmed får de också höra vilka förutfattade meningar omvärlden har om vår befolkning. Den allra vanligaste fördomen är att svenskar är blonda och blåögda. Förkärleken till alkohol på semestern och att vi härstammar från Schweiz är andra vanliga fördomar. Det visar en ny undersökning från onlineresebyrån eBeach.se, som även har listat de konstigaste fördomarna svenskarna hört på utlandsvistelsen.

På solsemestern väljer många att koppla av och även unna sig ett par öl eller några glas vin – något som svenskar blivit kända för i utlandet. En ny undersökning från onlineresebyrån eBeach.se visar att svenskarnas alkoholkonsumtion, att vi ofta är fulla, är en av de vanligaste fördomarna svenskar möts av utomlands. Men även fördomar som att alla svenskar är blonda och blåögda och att det går isbjörnar på gatorna i Sverige tillhör toppskiktet på listan över de vanligaste myterna om svenskar. Några av de mindre vanliga fördomarna är att alla svenskar känner Zlatan, vilket hela åtta procent hört.

Undersökningen visar också att det förekommer en hel del oväntade fördomar, både om Sverige som land och dess invånare. eBeach.se har därför listat tio historier på de konstigaste fördomarna som svenskar har mötts av på solsemestern.

Topplista: Konstigaste fördomarna svenskarna hört på solsemestern
1. ”När jag var på en semesterresa på Gran Canaria berättade en medresenär från Italien att han hört att vi svenskar inte behöver jobba. Istället kommer det pengar i ett hål i dörren. Ett hål i dörren var alltså brevinkastet…”

2. ”En servitör på en restaurang i Grekland berättade förfärat en historia hon fått höra om en svensk resenär. Personen hade tagit med sig surströmming (något som svenskar tydligen inte kan leva utan) på flygplanet som exploderat. Hon undrade hur det var möjligt att vi älskade en maträtt med så vidrig stank.”

3. ”En tyskspråkig semesterfirare i Thailand beklagade sig över det faktum att tv-serier och filmer på bio i Sverige inte var dubbade. Det var ett bevis på att vi svenskar var väldigt lata.”

4. ”Flera gånger har jag mötts av fördomar att vi i Sverige varken har elektricitet eller bilvägar i landet.”

5. ”En fördom jag fått höra som är väldigt motsägelsefull är att vi svenskar går runt nakna samtidigt som temperaturen aldrig överstiger 10 grader.”

6. ”Svenskar älskar sin husmanskost och vägrar att äta nya maträtter. Något som gör att alla svenskar som åker utomlands packar ner kaviar i väskan.”

7. ”Jag fick en gång en fråga om det var sant att alla svenskar hade en varsin ren som de red på till jobbet eftersom snön gjorde att vi inte kunde åka bil…”

8. ”När jag var på Malta i somras fick jag höra att svenskar inte kan stå fler i samma busskur för att vi behöver avstånd. Därför står alla jättelångt ifrån varandra i väntan på bussen.”

9. ”En gång var det en kvinna som på fullaste allvar frågade mig om det stämde att vi skaffar färre barn i Sverige på grund av kylan, att den gör att vi bara vill sova när vi går och lägger oss i stället för att ha sex.”

10. ”Jag pratade med en servitör i Grekland och plötsligt frågade han om min skjorta var från Ullared. Han hade hört att svenskar ger sken av att vara modemedvetna, men att alla egentligen handlar på en lågpriskedja som heter Ullared.”

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från
ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer.
 eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

Gabriel Freye, presskontakt för eBeach.se i Sverige
Tel: 070 915 25 93
E-mail: gabriel.freye@agency.se

Vad är de vanligaste förutfattade meningarna om svenskar du hört utomlands? (Flerval)

Att alla svenskar är blonda och blåögda 46 %
Att alla svenskar ofta är fulla på solsemester 37 %
Att svenskar är från Schweiz 26 %
Att svenskar är lössläppta 20 %
Att det går isbjörnar på gatorna i Sverige 19 %
Att svenskar är blyga och introverta 17 %
Att svenskar är snåla och dåliga på att ge dricks 17 %
Att alla svenskar lyssnar på ABBA 13 %
Att svenskar endast köper möbler från IKEA 10 %
Att alla svenskar personligen känner Zlatan 8 %
Att svenskar endast jobbar 6 timmar per dag 3 %
Vet ej 13 %
Annat 2 %

Undersökningen har besvarats av 1 062 svenskar och är genomförd via en webbenkät.