Kulturen svenskarna vill uppleva på solresan

Ruiner, slott och nationalparker tillhör bara några av alla kulturupplevelser som finns att uppleva på solsemestern. Något som ressugna gärna vill upptäcka mer av tillsammans med sina barn. En ny undersökning från onlineresebyrån eBeach.se visar nämligen att varannan svensk vill göra fler kulturutflykter med barnen på solresan. Helst önskas mer av historiska städer och byar, marknader och ikonisk natur.

Sol och bad, häng på stranden eller vid poolen är för många de viktigaste faktorerna för en solresa. Men det är inte allt svenskarna vill underhålla sig med under semestern. En ny undersökning från eBeach.se visar att mer än varannan vill göra fler kulturella utflykter med barnen under sin solsemester. Nästan var femte svarar att det vore ett bra sätt för barnen att lära sig mer om destinationen. Hela 26 procent tycker dessutom att det vore en rolig aktivitet för familjen att göra tillsammans. Dock har nästan var tionde svårt att hitta inspiration till kulturella upplevelser eller att hitta tillräckligt intressanta sådana.

– Alla platser i världen bär på någon form av historia, och inte minst de sydeuropeiska resmålen. Här finns massor av såväl unik natur som hissnande historier om mytologiska djur. Knossos på Kreta är ett exempel på kultur som kan roa hela familjen. För de kultursökande kan ett tips vara att prata med hotellpersonalen som ofta har bra koll på det lokala kulturutbudet, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se

Flora, arkitektur och basarer lockar
I undersökningen framkommer det också vilken typ av kulturupplevelser som lockar, oavsett om man reser med barn eller utan. Toppar listan gör besök till historiska städer och lokala marknader. Därefter är det att strosa i nationalparker. Minst intressant är att gå på teater, vilket endast 11 procent önskar göra under solsemestern.

Topplista: Kulturen svenskarna helst vill uppleva på solsemestern
1. Historiska städer
2. Lokala marknader
3. Nationalparker
4. Historiska landmärken
5. Fornlämningar

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

Gabriel Freye, presskontakt för eBeach.se i Sverige
E-mail:gabriel.freye@agency.se

Önskar du göra fler kulturella utflykter med dina barn på en sol- och badsemester?

Ja, men jag vet inte vart jag ska leta efter kulturella utflykter 6 %
Ja, men jag har inte hittat kulturella utflykter som är tillräckligt intressanta 2 %
Ja, det vore en rolig aktivitet för hela familjen 26 %
Ja, det vore utbildande för barnen 4 %
Ja, det vore ett bra sätt för barnen att utforska och lära sig mer om destinationen/landet/historia 17 %
Nej, vi gillar inte kulturella aktiviteter 2 %
Nej, vi spenderar hellre tiden på stranden 9 %
Nej, vi vill bara ta det lugnt 8 %
Vet ej 3 %
Jag har inga barn / Jag reser inte med barn 23 %

Vilken typ av kulturella platser skulle du vilja besöka under en semester?

Historiska städer/byar 56 %
Lokala marknader 56 %
Nationalparker 46 %
Historiska landmärken 45 %
Fornlämningar, ruiner osv. 35 %
Museum/Galleri 30 %
Teater 11 %
Vet ej 6 %
Annat 3 %

Undersökningen har besvarats av 1 062 svenskar och är genomförd via en webbenkät.