Låga förhoppningar bland svenska fans inför fotbolls-VM

Efter en nära mirakulös insats i VM-kvalet säkrade Sverige till slut en plats i Ryssland och om drygt en månad är det avspark. Men förhoppningarna inför fotbolls-VM verkar vara låga bland de svenska fansen. Färsk statistik från eBeach.se visar ett stort uppsving i antal sökningar på solresor direkt efter gruppspelet. Något som indikerar att många tror på ett tidigt avslut för det svenska landslaget.

Fotboll är något som förenar oss svenskar och snart är det dags att samlas för att heja fram våra hjältar under VM. Något som många verkar föredra att göra på hemmaplan. Ny sökstatistik från eBeach.se visar nämligen att intresset för att åka iväg på solresor ökar markant direkt efter Sveriges gruppspel. Detta indikerar också att svenskarna dessvärre väntar sig ett tidigt VM-avslut för Granqvist, Durmaz, Berg och gänget. Sökningar på resor med avresedatum två dagar efter Sveriges sista gruppspelsmatch den 30 juni är hela 39 procent fler jämfört med den 18 juni. Dagen då Sverige spelar sin första match.

– Vår sökstatistik visar att många tvivlar på att Sverige kommer gå till slutspel. Även vår bokningsdata styrker detta tvivel. Vi ser en kraftig ökning av bokade resor med avresedatum samma dag som Sveriges sista gruppspelsmatch. VM är något som många svenskar enas kring hemma i stugorna. De flesta väljer troligtvis därför att resa bort först när de tror att Sveriges deltagande i VM tar slut, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

Den 15 juli spelas finalen på Luzjnikistadion i Moskva. En drömmatch som kommer att beskådas från världens alla hörn. Även om intresset för att resa på solsemester i juli är mycket stort, indikerar ytterligare data från eBeach.se att en del svenskar planerar att se finalen hemma i Sverige för att sedan resa utomlands så fort fotbolls-VM är över. Jämfört med finaldagen är intresset för att boka solresor nämligen hela 56 procent högre dagen efter.

För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Laurén, presskontakt för eBeach i Sverige
E-mail: carolina@agency.se

Om statistiken
Statistiken är baserad på sökningar och bokningar på eBeach.se till samtliga destinationer innan, under och efter VM.

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.