Ny kartläggning från eBeach.se: Så reser du smartast under 2018

Ressugna och soltörstiga svenskar har mycket att se fram emot under 2018. Många röda dagar infaller lyckosamt och det innebär goda resmöjligheter under nästa år. eBeach.se har sammanställt en resekalender med de bäst lämpade resmålen för varje högtid under året och hur du kan maximera din ledighet. Resekalenderns tips baseras på pris, popularitet och medeltemperatur på de olika destinationerna.

Under 2018 finns det chans till mycket ledighet eftersom de röda dagarna infaller
fördelaktigt.
eBeach.se har sammanställt en resekalender genom att kartlägga helgdagar och bokningsdata som visar att du med 18 välplanerade semesterdagar får hela 51 dagars ledighet. Den mest fördelaktiga perioden att planera en längre resa är under jul och nyår 2018. Två semesterdagar ger nämligen hela 11 dagars sammanhängande ledighet.

– Det finns stora möjligheter för alla soltokiga svenskar att åka på flera utlandsresor under nästa år. Vi låter resenärer kombinera sina solsemestrar själva. Det betyder att man på ett flexibelt sätt kan välja flygtider, hotell och längd på resan och därmed kan man boka den resa som passar absolut bäst för varje högtid och ledighet, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se

Cypern varmast i vår - men inte hetast
Resekalendern visar också vilken destination som är bäst lämpad att åka till för varje högtid beroende på om man är ute efter det billigaste, varmaste eller mest populära resmålet. Om sol och värme lockar har Cypern högst medeltemperatur under fyra av de sju resvänliga helgdagarna medan Mallorca, inte helt oväntat, visar sig vara svenskarnas favorit.

Resekalendern 2018

Resvänliga helgdagar 2018  Ta ledigt  Reslängd  Mest populära  Billigast  Högst medel-temperatur
Nyår 2017  2-5 jan  30 dec-7 jan  Gran Canaria  Costa del Sol  Gran Canaria
Påsk  26-29 mar  24 mar-2 apr  Mallorca  Antalya  Fuerteventura
Första maj  30 apr  28 apr-1 maj  Mallorca  Kreta  Cypern
Kristi himmelsfärd  11 maj  10 maj-13 maj  Mallorca  Costa Brava  Cypern
Nationaldagen  7-8 jun  6-10 jun  Mallorca  Halkidiki  Cypern
Midsommar  18-21 jun  16-24 jun  Rhodos  Malta  Cypern
Jul & Nyår 2018  27-28 dec  22 dec-1 jan  Gran Canaria  Costa del Sol*  Gran Canaria

* Prognos från reseexperter på eBeach.se baserat på data från bokningar för jul och nyår 2017/2018.

Om statistiken:
Samtliga omnämnda destinationer är avgränsade till eBeach.se's resedestinationer inom Europa. De mest populära destinationerna baseras på bokningsdata från eBeach.se under motsvarande helgdagar 2017. De billigaste destinationerna baseras på bokningsdata från eBeach.se och är prognoser för pris på flygavgångar och hotell under rekommenderade resdagar. Priserna kan komma att ändras. Källa för genomsnittlig medeltemperatur är Foreca Ldt.

eBeach.se är en online-resebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande online-resebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

Carolina Laurén, presskontakt för eBeach i Sverige
E-mail: carolina@agency.se