Så kan barnfamiljen spara tusenlappar i sommar

Det är hög tid att börja planera familjens sommarsemester och vill man hålla nere kostnaderna är det klokt att fundera på hur man ska bo under resan. En ny kartläggning från eBeach visar nämligen att en familj kan spara 8 600 kronor för en vecka på Rhodos genom att välja ett All Inclusive-hotell med alla måltider inkluderade. Föredrar man Mallorca kan barnfamiljen spara uppemot 4 500 kronor.

Att hitta bra restauranger som passar alla familjemedlemmar kan vara en stor utmaning på semestern. Mycket onödig tid kan också gå åt för att ta sig till och från restaurangen. Genom att välja ett All Inclusive-hotell slipper familjen tänka på sådant. Enligt en kartläggning från eBeach innebär det även stora kostnadsmässiga fördelar.

På Rhodos skiljer det endast 838 kronor per person mellan att boka All Inclusive och boende med endast frukost på samma hotell. För 3 350 kronor får alltså familjen (två vuxna och två barn) alla måltider inkluderade. Skulle familjen istället välja att äta lunch och middag ute på restaurang skulle det totalt kosta 11 970 kronor. Det innebär att en familj som vill resa till Rhodos i sommar kan spara 8 620 kronor genom att välja All Inclusive.

– På semestern ska man kunna slappna av och bara njuta. Väljer man All Inclusive-hotell slipper man fundera på var man ska äta och man behöver inte oroa sig för vad den totala matkostnaden för hela resan kommer att landa på. Dessutom ingår oftast även snacks och dryck mellan måltiderna, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.

För mer information, vänligen kontakta:
Nathalie Stjernfeldt, presskontakt för eBeach i Sverige
nathalie@agency.se

Prisjämförelse mellan att äta på restaurang (lunch, snacks och middag) och boende med All Inclusive då alla måltider ingår:

Destination Måltider på restaurang Prisskillnad mellan All Inclusive och boende endast med frukost på samma hotell Total prisskillnad för fyra personer*
Rhodos, Grekland 11 970 SEK 3 350 SEK 8 620 SEK
Mallorca, Spanien 9 989 SEK 5 415 SEK 4 574 SEK
Paphos, Cypern 11 046 SEK 7 814 SEK 3 232 SEK

*Se fullständig kartläggning nedan.

Kostnad för måltider på restaurang för fyra personer:

Destination Lunch/dag Snacks/dag Middag/dag Total kostnad per vecka
Rhodos 470 SEK 150 SEK 1 090 SEK 11 970 SEK
Mallorca 357 SEK 150 SEK 920 SEK 9 989 SEK
Paphos 498 SEK 150 SEK 930 SEK 11 046 SEK

Prisjämförelse mellan All Inclusive och endast frukost:

Destination Incheckning Utcheckning Typ Hotell Total pris
Rhodos 16-06-08 16-06-15 All Inc. 4* Eden Rock Resort 21 710 SEK
Rhodos 16-06-08 16-06-15 Frukost 4* Eden Rock Resort 18 360 SEK
Mallorca 16-08-16 16-08-23 All Inc. 4* Iberostar Alcudia Park 29 290 SEK
Mallorca 16-08-16 16-08-23 Frukost 4* Iberostar Alcudia Park 23 875 SEK
Paphos 16-08-10 16-08-17 All Inc. 4* Kefalos Beach Tourist Village 22 507 SEK
Paphos 16-08-10 16-08-17 Frukost 4* Kefalos Beach Tourist Village 14 693 SEK

eBeach har undersökt kostnader för boende och måltider på restaurang på Rhodos, Mallorca och Paphos. Kartläggningen genomfördes under vecka 8 2016.
Kostnad för mat (lunch och middag) och snacks är baserade på menyer från restauranger högt rankade på Tripadvisor och beräknade på fyra personer (två vuxna och två barn) för sju dagar.
Utöver maten ingår fyra läsk till lunch och till middag ingår dessert samt två glas vin och två läsk. Dricks på 10 % är inkluderat.

Om eBeach
eBeach är en online-resebyrå som ger sina kunder möjligheten att söka, boka och njuta av sin perfekta solsemester. eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande online-resebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1 miljon kunder varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.