Undersökning från eBeach visar: Så flyr svenskarna över jul och nyår

Bara dagar kvar återstår till dopparedagen och även om det sjungs önskande om en ”white christmas” på många håll så drömmer allra flest svenskar om sol och värme. Det visar en ny undersökning från solreseexperten eBeach.se. Den främsta anledningen till att svenskarna vill tillbringa julafton på playan är för att slippa vardagen här hemma.

En ny undersökning från onlineresebyrån eBeach.se avslöjar hur svenskarna helst tillbringar jul och nyår. Och överraskande nog är det inte på hemmaplan. Tre av fyra skulle helst fira decemberhögtiden i ett varmt och soligt land. Intresset för att möta julen i solstolen har dessutom ökat de senaste åren. För tre år sedan svarade 47 procent av svenskarna att jul och nyår i solen var lockande, motsvarande siffra i år är 75 procent. Var femte vill istället göra detsamma på en destination med garanterad snö.

Den främsta anledningen till att svenskarna vill fly landet är för att få ett miljöombyte, uppleva sol och strand men även för att bli kvitt julstressen. Nästan var tionde vill dock göra det för att slippa umgås med släktingar. Endast 20 procent vill inte fira jul utomlands.

– Det blir allt vanligare att vilja flytta sitt firande utomlands. Dels för att komma undan stress och stök som hör till julen men också för att helt enkelt byta miljö. Det är ett ypperligt tillfälle att få lite sol i en annars mörk tid på året. Det är vanligare än man tror med sista minuten-resor strax innan jul och nyår. Så för dem som inte gett upp drömmen om att byta Kalle Anka mot sandstrand finns det fortfarande goda chanser, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

Hur ser då svenskarnas planer för julen ut? Nästan var femte uppger att de har för avsikt men att de ännu inte kommit till skott med att boka. Dock svarar fyra procent att de alltid firar jul utomlands.

Läs mer om att fira jul i solen här: www.ebeach.se/resor/jul-och-nyar

Undersökningen har besvarats av 857 svenska resenärer och är genomförd
via en webbenkät.

eBeach.se är en onlineresebyrå som låter sina kunder kombinera sin egen solsemester från
ett stort utbud av flyg, strandnära hotell och transfer.
 eBeach är en del av On the Beach Group, en ledande onlineresebyrå i Storbritannien som har blivit en av de populäraste hemsidorna att boka sin solsemester på, med över 50 miljoner besökare och 1,5 miljoner resenärer varje år. Sedan september 2015 är On the Beach Group listad på London-börsen.

Gabriel Freye, presskontakt för eBeach i Sverige
Tel: 070 915 25 93
E-mail: gabriel@agency.se

Var skulle du föredra att spendera jul i år?

Utomlands på en varm och solig destination 75 %
Utomlands på en destination med garanterad snö 3 %
Hemma i Sverige 20 %
Vet ej 1 %

Varför skulle du vilja tillbringa julafton utomlands i år?

Miljöombyte och komma bort från vardagen 43 %
Uppleva sol och strand i ett annat land 43 %
Undvika julstressen (t.ex. julshopping, julbak, dekorera etc.) 34 %
Uppleva en annan kultur och se sig runt i ett annat land 30 %
Uppleva mat och dryck i ett annat land 27 %
Jag vill inte tillbringa julen utomlands 17 %
Undvika släktingar under julfirandet 7 %
Vet ej 2 %
Annat 4 %

Planerar du att tillbringa julafton utomlands?

Ja, jag tillbringar alltid julafton utomlands och har redan bokat en resa 4 %
Ja, jag planerar att tillbringa julafton utomlands men har inte bokat en resa ännu 18 %
Nej, jag planerar inte att tillbringa julafton utomlands 67 %
Vet ej 10 %