Delårsrapport  1 maj 2022 – 31 oktober 2022

Delårsrapport för perioden 1 maj 2022 – 31 oktober 2022

eBlitz Group AB (publ) har fortsatt sin renodling mot Digital Entertainment sektorn och ökat sitt ägande i Hello There Games AB till 15,4%, samt avyttrat fintechbolaget Näktergal under första halvåret. Bolagets substansvärde per aktie minskade med 9,2% till 2,719 kronor per aktie per den 31 oktober 2022, jämfört med årsbokslutet den 30 april 2022. Bolaget har en hög soliditet på 97,6%.

• Nettoomsättningen uppgick till 1 839 060 (10 349 972 kronor).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till –1 490 906 (4 456 343 kronor), inkluderat återföring av övervärdet (reavinsten) om 881 397 kronor från Näktergal som en bokföringsmässig kostnad i perioden.
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -3 420 381 (6 359 694 kronor), efter nedskrivningar av noterade aktier på drygt 1 929 194 kronor.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,254 kronor (0,542 kronor).
  • Eget kapital uppgick till MSEK 29,97, vilket motsvarade 2,26 kronor per aktie (MSEK 32,621, d v s 2,78 kronor per aktie).
  • Substansvärdet (moderbolaget) uppgick till MSEK 35,959 d v s 2,719 kronor per aktie (MSEK 37,98 d v s 3,24 kronor per aktie).
  • Soliditeten uppgick till 97,6% (84,95%).

Väsentliga händelser under rapportperioden 1 maj 2022 – 31 oktober 2022

• eBlitz Group AB (publ) avyttrar Näktergal innehav till ANTCO Investment Group AB (publ) för 1 440 000 kronor per den 31 oktober 2022.
  • Portföljbolaget Gold Town Games släpper nya spel FIH Hockey Manager och Blitz Football Manager den 27 oktober 2022.
  • Portföljbolaget Hello There Games AB släpper spelet “She wants me Dead” på Nintendo Switch den 24 oktober 2022.
  • eBlitz Group AB (publ) nyemission registrerad hos Bolagsverket den 22 juli 2022, avseende förvärv av aktier i Hello There Games AB.
  • eBlitz Group AB (pub) årsstämma genomfördes den 11 juli 2022, varvid ny styrelseledamot Daniel Laurén från Aldeon AB invaldes.
  • eBlitz Group AB (publ) fullföljer sitt erbjudande att förvärva aktier i Hello There Games AB, och ökar sitt ägande med 10,01% till 15,4% den 3 juni 2022.
  • eBlitz Group AB (publ) annonserade att man vill öka sitt ägande i Hello There Games AB genom att erbjuda ett aktiebyte den 17 maj 2022.

Väsentliga händelser efter verksamhetsårets utgång

• Portföljbolaget Hello There Games AB ingår partnerskapsavtal med Warner Music Group den 29 november 2022.
  • Portföljbolaget Aftermath Interactive AB ingår avtal med ChallengerMode för eSports turneringar avseende mobilspelet Hands of Victory den 22 november 2022.

Detta är sådan information som eBlitz Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2022, kl. 08:30 CET.

VD information – Fokus på renodling för framtida tillväxt

Bästa aktieägare, eBlitz Group AB (publ) har fortsatt sin renodling mot Digital Entertainment sektorn under perioden. Vi har ökat vårt ägande i Hello There Games AB till 15,4% av kapitalet och rösterna, efter ett riktat aktieerbjudande till Hello There Games AB aktieägare under perioden maj-juli 2022. Vi har även avyttrat fintechbolaget Näktergal till ANTCO Investment Group AB (publ) till det senaste bokförda värdet, som ett led i vår renodlingsprocess. ANTCO Investment Group AB (publ) planerar för en notering av sina aktier på en marknadsplats inom kort.

Första halvåret i siffror och kommentarer om utvecklingen

Bolaget redovisade för det första halvåret en omsättning på 1 839 060 kronor (10 349 972 kronor) och ett rörelseresultat på -1 490 906 kronor (4 456 343 kronor). Resultat efter finansnetto uppgick till -3 420 381 (6 359 694 kronor), efter nedskrivningar av noterade aktier på drygt 1 929 194 kronor. Även om vi inte är nöjda med utfallet så skall det ses ur perspektivet att förra året hade vi hade tre (3) portföljbolag som planenligt noterades under då goda marknadsförutsättningar medan i år, har vi endast avyttrat Näktergal trots den höga volatiliteten i marknaden. Näktergal, som tillhörde våra onoterat portföljinnehav hade ett bokfört marknadsvärde om 1 440 000 kronor, vilket inkluderat övervärdet om 881 397 kronor (skattemässiga reavinsten), men som redovisningstekniskt skall återföras som kostnad vid avyttringen under rapportperioden. Stora avvikelser i vårt resultat mellan rapportperioderna är tyvärr en del av verksamheten då vi jobbar med långsiktiga investeringar i en marknad som likt nu kan vara väldigt utmanande.

Bolagets substansvärde per aktie minskat med 9,2% till 2,719 kronor per aktie jämfört med årsbokslutet den 30 april 2022. Substansvärdet (Moderbolaget) uppgick till 35 959 967 kronor per 31 oktober 2022, jämfört med 37 982 595 kronor föregående år och 34 764 519 kronor per den 30 april 2022 (Bokslutskommuniké). Antalet aktier ökat med cirka 12,7% till 13 225 094, efter genomförd nyemission relaterat till Hello There Games AB affären. Soliditeten uppgick till 97,6% (84,95%) per den 31 oktober 2022.

Under denna verksamhetsperiod har vi tillsammans med våra portföljbolags ledningar och styrelsearbete, varit aktiva med att fokusera på att utvärdera bolagens s k marknadspositioner och mål avseende konkurrenter, produkter, partners och marknadsföring (Go2Market), exekvering av pågående leveranser (nya spel) inom rätt tid och framför allt bolagens ekonomiska förutsättningar i nuvarande utsatta finansiella marknadsläge. Sammantaget har detta varit en intensiv arbetsperiod, samtidigt som vi erhållit många investeringsförslag att utvärdera från våra nätverk. Allt detta arbete sker i en konfidentiell ägarmiljö/förhandling och således i det dolda tills en affär eller nyhet kan presenteras officiellt mot marknaden.

Sammantaget så har våra portföljbolag haft stabila halvårsrapporter och Q3 rapporter, och inga större kapitalbehov har presenterats från portföljbolagen. Dock har den volatila finansmarknaden, påverkat främst våra noterade portföljinnehav vars aktiekurser varit svaga, vilket resulterat för eBlitz Group AB (publ) orealiserade nedskrivningar enligt ovan på drygt 1,9 miljoner kronor för Gold Town Games, Shortcut Media Group och Sozap AB, samt en engångs återläggning av Näktergal uppskrivning (reavinst), resulterat om totalt orealiserade resultateffekter om totalt 2 810 591 kronor under rapportperioden. Givet att de finansiella marknaderna stabiliseras så har eBlitz Group AB (publ) en välbalanserad ekonomi och mycket god tillväxt potential i den befintliga investeringsportföljen, från nuvarande läge, och möjligheter att expandera verksamheten genom nya förvärv.

Fortsatt högaktivitet inom spelindustrin

Utvecklingen för de noterade spelbolagen har varit fortsatt svag under perioden, och förväntningarna och aktiekurserna handlas till nivåer före covid-19 utbrottet. Ändock, föreligger det en stabil tillväxt för dataspelsmarknaden. Enligt Dataspelsbranschen rapport, Spelarindex 2022, så har den svenska dataspelsbranschen växt med cirka 20% till 7944 heltidsanställda fördelat på 785 bolag i Sverige under 2021. De svenska dataspelsindustrins omsättning växte till 27,5 miljarder kronor under 2021 vilket är en ökning med 24% i de svenskregistrerade bolagen. Totalt inklusive dotterbolag i utlandet omsatte den svenska branschen 58,9 miljarder kronor, en ökning på 70% enligt Dataspelsbranschen. Dock sker merparten av investeringarna utomlands från det stora noterade aktörerna som Embracer, Paradox och Stillfront, men samtidigt har det har startats ett par nya venture fondbolag med fokus på spel och underhållning under 2022. Vi bedömer att spelindustrin är i en mognads- och konsolideringsfas inför 2023.

I denna rapport fokuserar vi (se nedan) extra på våra tre största portföljbolag, som motsvarar drygt 80% av investeringsportföljen, Hello There Games AB, Aftermath Interactive AB och Gold Town Games AB.

Tillväxt i fokus inför 2023

Det är viktigt att hålla sig till den strategi man har valt, vilket för eBlitz Group AB (publ) har varit Digital Entertainment bolagen sedan februari 2020. Det är klart att det finns väldigt många små gaming- och entertainmentbolag i Sverige som behöver både riskkapital och bolags- och ledningsstöd för utveckla sin verksamhet framåt. Dock är alla venture investeringar kapitalintensiva, riskfyllda och framför allt är tidshorisonten för placeringen oftast längre än 7-10 år. Inom spel-och entertainment sektorn blir investeringarna även binära, antingen är det en succé eller ett misslyckande i olika projekt/spelformer.

eBlitz Group AB (publ) har historiskt arbetat som en aktiv minoritetsägare och med en placerings- och investeringshorisont på 3-5 år för sina portföljbolag. Styrelsen och ledningen är väl medvetna om att bolaget behöver växa sin kapitalbas allt snabbare, genom förvärv av intressanta tillgångar, primärt genom aktie-erbjudande (asset swap), men även sweat equity och kapitalinvesteringar, för bolaget skall vara en attraktiv investering och ägare. Bolaget styrelse och ledning har löpande revidering av bolagets strategi-och affärsmodell, samt vilken framtida roll eBlitz Group skall ha inom den svenska venture marknaden. Bolaget Styrelse avser inom kort fastställa nya tillväxtmål, som kommer presenteras och kommuniceras till marknaden.

Som vanligt lämnar eBlitz Group AB (publ) inga prognoser om framtiden. Även om den finansiella marknaden har varit utmanade och volatila, samtidigt som osäkerhet kan fortsätta en tid framåt, så kan vi dock konstatera att ”Toughtimes never last but tough people do”.

Stockholm den 30 november 2022

Lars-Erik Bratt, VD i eBlitz Group AB (publ)

Kommande rapporttillfällen

eBlitz Group AB (publ) rapporterar halv- och helårsrapporter. Dessa finns tillgängliga på www.eblitz.se eller www.cision.se.

Nästa rapport

Bokslutskommuniké                                                                              '2023-05-31

Årsredovisning                                                                                      2023-06-19

Årsstämma                                                                                           2023-07-19