Onoterat AB – Mobilspelet Hands of Victory är nu godkänt av både Appstore och Google Play

Onoterat AB (publ) portföljbolag Aftermath Interactive har nu erhållit godkännade av mobilspelet Hands of Victory för både iOS och Google Play. Detta innebär att mjuklanseringen Hands of Victory - som sker genom den tidigare annonserade esport-turneringen ”Pre-season League” - drar igång i maj.

Onoterat AB (publ) portföljbolag, spelstudion Aftermath Interactive, startar mjuklanseringen av free-to-play spelet Hands of Victory för iOS and Androidtelefoner. Mjuklanseringen görs via en månadslång "Pre-season" liga med upp till $10,000 i prispengar. Spelet är ett dedikerat tävlingsspel och målet är att inledningsvis attrahera dedikerade spelare via innehållskreatörer och spelstreamers istället för via traditionell annonsering. Det är studions och Onoterats hållning att denna lanseringstrategi har stora potentiella fördelar jämfört med en traditionell spelrekryteringsstrategi via enbart annonsering.

”Det är en spännande strategi men också rätt oprövad. Så vi kommer att använda ligan till att testa olika sätta att engagera och göra spelare, kreatörer och streamers delaktiga i spelarrekryteringsprocessen,” säger Kim Lund, VD för Aftermath Interactive.
Från början skulle Preseason League vara enbart för iOS användare, men en stor förfrågan från Android användare, har lett till att Aftermath Interactive tidigarelade Android beta-lansering, och senarelade ligan för att inte ge några spelare ett försprång. Båda finns nu i butikerna och ligan drar igång i maj”, säger Kim Lund.

Hands of Victory

Hands of Victory är ett multiplayerspel som tagit influenser från både rollspel och andra digitala kortspel som Hearthstone för att skapa något som ger alla världens miljoner pokerspelare något nytt att bita i.

Spelet släpps med fyra spelbara karaktärer - var och en med en unik spelstil och speciella färdigheter. Ytterligare fyra karaktärer samt många andra tillägg i spelet släpps under resten av året. Förutom ny och patenterad spelmekanik introducerar också Hands of Victory nya sätt att ta betalt. Spelarna kommer att kunna delta i tävlingsspel via ett månatligt abonnemang, likt Fortnites Battle Pass, samt köpa förgenererade karaktärskort som används för att delta i vissa spellägen. Mer information om spelet  och ligan finns på handsofvictory.com.

”Alla spelare som kan spela poker och spelat det på nätet kommer att känna igen sig. Men de kommer också snabbt att inse att väldigt mycket inte är helt som de är vana vid. Hands of Victory är i än högre grad än traditionell poker ett skicklighetsspel”, säger Kim Lund.

Marknaden

Marknaden för free-to-play pokerspel estimeras till ca USD 390 miljoner (över SEK 3 miljarder). Totala marknaden för digitala kortspel, inklusive alla digitaliserade, traditionella kortspel samt samlarkortspel som Hearthstone och Magic the Gathering, uppskattas vara dubbelt så stor. Om Aftermath Interactive AB även väljer att etablera samarbeten inom den reglerade onlinespelmarknaden via sin kortspelsplattform DealR så ökar den adresserbara marknaden ytterligare.

Onoterat AB (publ) äger 30% av aktiekapitalet och rösterna i Aftermath Interactive AB, och har förlängt optionen att förvärva ytterligare 20% av utestående aktier i Aftermath Interactive till och med den 31 maj 2021.

Kim Lund, VD i Aftermath Interactive AB, mobil 0708 - 399 550, contact@aftermathplay.com

Lars-Erik Bratt, VD i Onoterat AB (publ) mobil 0701 – 442 441, larserik.bratt@onoterat.se

Om Onoterat AB (publ)

Onoterat AB är ett etablerat investerings- och rådgivningsbolag verksamt inom venture sektorerna entertainment & gaming, e-commerce/brands och fintech. Onoterat AB:s affärsidé att tillhandahålla oberoende företagsrådgivning och finansieringslösningar till svenska tillväxtbolag, samt aktivt förvalta bolagets egna kapital i aktieägarnas intresse. Bolaget har varit verksamt med nuvarande affärsidé sedan våren 2016. Bolaget är noterat på NGM Nordic SME. För mer information se www.onoterat.se