Onoterat AB - Näktergal inleder samarbete med Bluestep

Onoterat AB (publ) – noterat på NGM Nordic SME – portföljbolag inom Fintech, Näktergal AB, har offentliggjort samarbete med Bluestep Bank.

Bluestep Bank presenterade under tisdagen den 16 juni 2020 att bolaget nu börjar med bolån i Finland, vilket man sedan tidigare erbjuder i Sverige och Norge. Nu visar det sig att de finska bolånekunderna kommer att använda teknik från svenska Näktergal, grundat 2015, enligt Realtid.

– För oss är det här ett jätteviktigt steg. Vi tänker oss en expansion i Europa, säger Erik Bennerhult, vd på Näktergal till Realtid.

Sedan tidigare levererar Näktergal tekniken till en rad svenska bostadskreditinstitut. Exakt vilka säger man sig inte kunna gå ut med, mer än GCC Capital och Bofink. Avtalet med Bluestep Bank innebär det första utanför Sverige. Näktergal har plattformslösningar för bolån, företagslån, konsumentlån (blancolån) och spar (inlåning). Den allra största delen av kunder och omsättning är bolånedelen.

Onoterat AB äger drygt 1,35% av aktierna i Näktergal sedan 2019

Erik Bennerhult, VD i Näktergal AB, mobil +46 70 300 87 75

Lars-Erik Bratt, VD i Onoterat AB (publ) mobil 0701 – 442 441, larserik.bratt@onoterat.se

Om Onoterat AB (publ)