Onoterat AB – Webgallerian förbereder en riktad nyemission

Onoterat AB (publ) portföljbolag Webgallerian Scandinavian AB (publ) styrelse avser att genomföra en nyemission utan företräde för befintliga aktieägare (private placement). Kapitalrundan kommer att riktas till internationella investerare, inom det bemyndigande som fattades på den ordinarie bolagsstämman den 30 juni 2020. Webgallerian Scandinavian AB (publ) värderas till cirka 72,1 miljoner kronor i ett s k pre-money-värde, vid kommande nyemissionen.

Webgallerian Scandinavia AB (publ) arbetar med en re-lansering av företagets nya plattform. Dess varumärke Younited Boutiques, https://younitedboutiques.se/,  har fått ett positivt mottagande av både butiker och kunder under 2020.

Det ökade intresset för e-handel under det senaste året har gynnat Webgallerian Scandinavia AB. Styrelsen har fått flera olika förfrågningar om internationella samarbeten. Intresset från internationella investerare har lett till att styrelsen valt att fatta beslut om att genomföra en riktad nyemission om högst en miljon dollar till teckningskurs på 0,99 cent (cirka 8,74 SEK), vilket ger ett pre-money värde på bolaget på cirka 72,1 miljoner kronor. Avsikten med kapitalanskaffning är stärka organisationen samt förbereda lansering i Norge och USA.

Ingemar Gleissman, VD för Webgallerian Scandinavian AB (publ) säger följande;

” Younited Boutiques (YB) kraftsamlar, under ett tak, handplockade mindre webbutiker med unikt utbud och stöder på så sätt både mindre webbutiker och ger en spännande shoppingupplevelse för konsumenter. YB ger stöd till varje handlare/butik under mottot – ”Tillsammans blir vi starka”.  YB bygger den lilla butikens affär och kan snabbt skalas upp för nationell och internationell handel. YBs koncept, teknikplattform och varumärke förbereds nu även för att lanseras internationellt via partners”.

Onoterat AB (publ) har varit delägare i Webgallerian sedan sommaren 2018 och ägarandelen uppgår till cirka 0,65% av kapital och rösterna inför de kommande kapitalanskaffning (private placement).

Ingemar Gleissman, VD i Webgallerian Scandinavian AB (publ), mobil 070-958 88 00

Lars-Erik Bratt, VD i Onoterat AB (publ) mobil 0701 – 442 441, larserik.bratt@onoterat.se

Om Onoterat AB (publ)

Onoterat AB är ett etablerat investerings- och rådgivningsbolag verksamt inom venture sektorerna entertainment & gaming, e-commerce/brands och fintech. Onoterat AB:s affärsidé att tillhandahålla oberoende företagsrådgivning och finansieringslösningar till svenska tillväxtbolag, samt aktivt förvalta bolagets egna kapital i aktieägarnas intresse. Bolaget har varit verksamt med nuvarande affärsidé sedan våren 2016. Bolaget är noterat på NGM Nordic SME. För mer information se www.onoterat.se