Bokslutskommuniké EBP Group AB (publ) januari - december 2001

Bokslutskommuniké EBP Group AB (publ) januari - december 2001 * Ett omstruktueringsprogram har genomförts. Dotterbolaget EBP Logistics AB har försatts i konkurs. Kvarvarande verksamhet täcker sina kostnader. * Claes Engman har utsetts till ny tillförordnad VD. * Dataimport RPE AB har förvärvats. * Resultatet för 2001 uppgick till KSEK -5 992. EBP Group AB EBP Group AB är moderbolag i koncernen. EBP Group AB har sitt huvudkontor i Stockholm och har två anställda, VD och ekonomichef. Dotterbolaget Dataimport RPE AB arbetar med handel av överskotts- och bristvaror inom data, telekom och nätverk. Affärsidén är att, på uppdrag av företag som antingen har brist eller överskott på definierade produkter, söka upp affärspartners på spotmarknaden och göra avslut med dessa. Dotterbolaget EBP Electronic Business Partner är vilande och bedriver idag ingen verksamhet. Verksamheten Under året bedrevs verksamheten i huvudsak inom dotterbolaget EBP Logtistics AB. Den var inriktad på olika former av logistiktjänster, framförallt distribution av hem-pc. Under det sista kvartalet konstaterade styrelsen att resultatet för 2001 inte skulle uppnå den nivå som ledningen tidigare prognostiserat. För att vända resultatet i koncernen genomfördes ett åtgärdsprogram. Den tidigare ledningen byttes ut och Claes Engman tillträdde som tillförordnad VD. Dotterbolaget Roomzzz AB såldes i december för att stärka det egna kapitalet i moderbolaget. Dotterbolaget EBP Logistics AB försattes på egen begäran i konkurs den 28 december. Dotterbolaget Dataimport RPE AB förvärvades per den 2 oktober. Nettoomsättning och resultat Nettoomsättningen uppgick under året till 6 139 (3 056) KSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 876 (-54 729) KSEK. Resultatet per aktie uppgick till -0,03 (-0,38) SEK. Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 5 363 (1 323) KSEK. Resultatet efter finansiella poster under det fjärde kvartalet uppgick till -2 232 (-38 504) KSEK. Finansiell ställning Likvida medel i koncernen uppgick per den 31 december 2001 till 221 (15 148) KSEK. Soliditeten var 52 (47) procent. Räntabiliteten på eget kapital var negativ. Investeringar och försäljningar Investeringar i materiella tillgångar uppgick till 82 (3 039) KSEK. Bolaget har under perioden förvärvat samtliga aktier i Dataimport RPE AB. Köpeskillingen uppgick till 2 510 KSEK. Påverkan på kassaflödet avseende förvärvet uppgick till 667 KSEK. I samband med detta förvärv uppstod koncerngoodwill om 1 966 KSEK som skrivs av under 5 år. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning för året uppgick till 767 (358) KSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 871 (-55 841) KSEK. Investeringar i materiella tillgångar uppgick till 46 (700) KSEK. Vid periodens slut uppgick likvida medel i moderbolaget till 112 (14 035) KSEK. Redovisningsprinciper Samma redovisningsprinciper och beräkningsprinciper har använts i denna bokslutskommuniké som i årsredovisningen för 2000 med undantag av tillämpning av RR9 Inkomstskatter. Utdelning, bolagsstämma och årsredovisningen Styrelsen föreslår bolagsstämman att ingen utdelning sker för år 2001. Bolagsstämman kommer att äga rum den 16 april 2001 kl. 16:00 i Stockholm. Lokal meddelas senare. Årsredovisningen för 2001 finns tillhanda från och med den 2 april. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/22/20020222BIT00420/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/22/20020222BIT00420/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén