Konsumenter söker svar på eCarExpo: Vågar jag köpa elbil nu?

Report this content

För första gången kan svenska konsumenter få ett helhetsgrepp om den svenska elbilsmarknaden, på den nya elbilsmässan eCarExpo. Intresset är oerhört stort i takt med att fler och fler väljer de fossilfria alternativen. Men också frågorna kring elbilar, laddhybrider och om hur väl utbyggd Sveriges infrastruktur för laddning är många.

Nordens första elbilsmässa eCarExpo i Göteborg 11-13 november och i Stockholm 18-20 november tar ett helhetsgrepp och samlar alla nyheter från marknadens biltillverkare, elbolag och företag med laddprodukter.

Utvecklingen går rasande fort, antalet elbilar och laddhybrider visade den näst högsta ökningen någonsin i september, 175 % mer än i augusti, och elbilsbeståndet uppgår nu till 24 300 i Sverige. Av ökningen var 71 % laddhybrider.

– Behovet av konsumentupplysning om elbilar och laddning är mycket stort och därför ligger eCarExpo helt rätt i tiden. Elbilsmässan ger en total överblick av den nya elbilsstrukturen och -tekniken i Sverige, för laddning, laddhybrider och elbilar, säger Fredrik Sandberg, eCarExpos elbilsexpert, och chefredaktör för tidningen Elbilen.

Ett par av de viktigaste frågorna är hur man laddar bilen hemma och hur elen ska betalas vid fastigheten. Det kommer mässan att kunna ge svar på och det behöver varken vara svårt eller dyrt.

Energibolaget Fortum med laddningslösningen Charge & Drive är en av huvudutställarna på eCarExpo, och arrangerar ett seminarium kring laddningsfrågor för fastighetsägare, företag, kommuner och intressenter. Seminariet hålls på fredagens VIP-dag kl. 14.15 både i Göteborg och Stockholm. Seminariet ger svar om klimatstödet, enkla och smarta betallösningar samt Charge & Drives erfarenheter från elbilsutbyggnaden i Norge.

– Många undrar hur laddningsstödet i Klimatklivet fungerar och vi vill tillsammans med inbjudna experter ge kunder och intressenter svar på det. Vi tror att ökad transparens i vem som får och inte får klimatstöd för sina laddstolpar kan utveckla stödformen för att bättre stödja den omställning av transportsektorn som vi alla vill se, säger Tobias Henmark, chef för Fortum Charge & Drive i Sverige och Finland.

Ett annat av de företag som arbetar med smarta laddlösningar till privatpersoner, företag, fastigheter och publik infrastruktur är Clever, en av Sveriges ledande operatörer av laddningslösningar i samhället, som samägs av Jämtkraft, Öresundskraft och Tekniska verken i Linköping.

– Primärbehovet för elbilsägare är att kunna ladda sin bil hemma.  Laddningen vid hemmet blir alltid billigare än i det publika nätet och det är smidigt att ladda när man ändå står parkerad. Därför satsar vi stort på att hjälpa båda fastighetsägare och konsumenter med bra laddlösningar, förklarar Nathalie Kinell, marknadschef på Clever.

Bland bilnyheterna på mässan visas såväl nya laddhybrider från ett flertal bilföretag som rena elbilar med ny teknik och långa räckvidder, bl a från Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Tesla, Volkswagen, Volvo och Toyota.

Här är några andra höjdpunkter på mässan:

– Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation, informerar om ellbilens framtidsfrågor

– En särskild utställning av marknadens elcyklar och en elmotorbåt, Nimbus, visas

– Garo, Charge-Amps, Eon, Vattenfall, Göteborgs Energi och flera andra företag i elbilsbranschen visar spännande nyheter i infrastrukturen för elbilar

– BilSweden arrangerar branschsymposium om förutsättningarna för elbilar i Sverige med representanter från industrin, forskning och politik – ”Hur snabbt kan elbilsutvecklingen gå?” Göteborg 11/11 kl 13.00 och Stockholm 18/11, kl 13.00.

Fakta:

eCarExpo är Nordens första elbilsmässa. Den arrangeras i Eriksbergshallen i Göteborg 11-13 november, och i Nacka Strand, Stockholm, 18-20 november 2016. Det är en framtidsmässa med el- och hybridbilar, elcyklar, produkter och tjänster för laddning. Mässan vill visa att elbilen är en lustfylld upplevelse för bilägare och bilentusiaster, som också förändrar världen och våra beteenden. Arrangör är PT Umbrella som också arrangerar Gran Turismo Expo och Samlarbilsmässan.

För mer information, kontakta Presschef Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Taggar: