• Echandia Group/

Echandia får order på batterisystem för en andra utsläppsfri höghastighetskatamaran för kommersiell trafik i Stockholm

Report this content

Svenska Echandia, en ledande utvecklare av energilösningar för maritim elektrifiering av tung sjöfart, har fått en andra order från Green City Ferries AB. Green City Ferries utökar sin vattenburna kollektivtrafik i Stockholm med ytterligare ett Beluga24-fartyg. Beluga24 är världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran och Echandia har valts som leverantör av energilösningar till fartygen. Den senaste ordern är värd cirka 7,5 miljoner kronor.

I slutet av förra året meddelade Echandia att man fått sin första order på en bränslecellsenergilösning för Green City Ferries första Beluga24-fartyg. Nu kan vi meddela att Echandia också kommer att leverera en batterilösning för ytterligare ett helt elektrifierat fartyg.

Batterier minskar fossila bränslen

Den nya ordern för batterifartyget, med 730 kWh ombord, är optimerat för höghastighetspendling med laddpunkter i båda ändar av rutten. Vid 30 knop beräknas energiförbrukningen nästan halveras jämfört med dieseldrivna katamaraner av samma storlek och prestanda. Det batteridrivna fartyget kommer totalt att minska utsläppen för rutten med 2000 ton CO2 årligen.

Med sin kapacitet på 147 passagerare och 28 cyklar blir energiförbrukningen så låg som 0,2 kWh per sjömil, per passagerare.

Green City Ferries har tidigare annonserat två rutter i Stockholm, Sverige. Planen är att 2014 driftsätta ett helelektriskt fartyg mellan Täby och Ropsten samt ett fartyg som drivs av ett integrerat batteri- och vätebaserat bränslecellsystem i Österåkers skärgård. Fartyget för den senare rutten samfinansieras av EU genom projektet TECOW (www.tecow.eu).

Vattenburna transporter är på väg att förändras

Den maritima industrin genomgår för närvarande samma transformation som bilindustrin men att ta fram helt batteridrivna höghastighetsfartyg är en omfattande teknisk utmaning med höga krav.

Maritima applikationer är mer krävande än applikationer för elfordon och höjer ribban dramatiskt när det gäller uthållighet, livslängd och säkerhet. Echandias batteri- och bränslecellssystem säkrare och betydligt mindre än konkurrerande system tack vare dess höga energieffektivitet och livscykelprestanda, vilket gör dem lämpliga för tunga profiler med begränsningar vad gäller utrymme och vikt.

Nu gasar Sverige på inom sjöfartselektrifiering, vilket är ett viktigt steg i rätt riktning. Projektet minskar inte bara utsläppen från Stockholms vattenburna trafik, utan banar också väg för utsläppsfria höghastighetstransporter som potentiellt kan användas i städer över hela världen.

För mer information kontakta:

Magnus Eriksson, VD, Echandia: +46 733 99 55 15 – m.eriksson@echandia.se

Carl Bjurling, Kommunikationschef, Echandia: +46 727 31 23 10 – c.bjurling@echandia.se

Om Echandia

Echandia är världsledande inom utveckling av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima och industriella applikationer. Echandias lösningar är utformade för att uppfylla de högsta kvalitets- och livstidskraven och tåla de tuffaste kraven och driftsprofilerna. Echandia är baserat i Stockholm, Sverige.

Om Green City Ferries

Green City Ferries levererar kompletta lösningar för kostnadseffektiva elektriska höghastighetsfärjor med nollutsläpp. GCF har som mål att vara den globala ledaren för snabb, utsläpps- och fossilfri vattenburen höghastighetspendling.

Citat

Echandias batterilösningar passar utmärkt för denna typ av krävande driftprofil som kräver hög effekt och oavbruten service under långa tidsperioder. Vi är hedrade över att ha fått förtroendet att vara en del av Green City Ferries genombrott inom sjöfartstransporter. Deras projekt både minskar utsläppen från Stockholms vattenburna lokala transporter och banar väg för utsläppsfria höghastighetskatamaraner som potentiellt kan användas i städer över hela världen.
Magnus Eriksson, VD och grundare, Echandia
Introduktionen av Beluga24 i Stockholm är ett viktigt steg mot att minska koldioxidutsläppen från regionens vattenburna kollektivtrafiksystem. Echandias energilösningar är avgörande för att förverkliga detta banbrytande utsläppsfria koncept för passagerarpendling med höghastighetsfartyg. Vi kan nu visa på att det finns ett tilltalande alternativ till traditionella fartyg för både kortare och längre rutter.
Fredrik Thornell, VD Green City Ferries