• Echandia Group/

Echandia ska leverera maritima batterisystem till San Francisco Bay Ferry's Rapid Electric Emission Free (REEF) Ferry program

Report this content

Echandia, den ledande svenska leverantören av säkra maritima batterisystem, har valts ut för att leverera maritima batterisystem till San Francisco Bay Ferry's Rapid Electric Emission Free (REEF) Ferry Program. Detta projekt innebär ett betydande steg mot att främja utsläppsfri vattenburen kollektivtrafik i San Francisco Bay-området.

"Detta är en milstolpe för vår expansion på den nordamerikanska marknaden. Det är förmodligen det mest prestigefyllda maritima elektrifieringsprojektet i världen hittills, och jag tror att många andra kommer att se detta projekt som en riktlinje framöver. Att man valt Echandia för detta projekt är verkligen ett bevis på kvaliteten och säkerheten i våra batterisystem," säger Fredrik Hellström, VD för Echandia.

Som en del av REEF-programmet kommer San Francisco Bay Ferry att introducera en flotta av batterielektriska färjor, de första utsläppsfria högfartsfärjorna i USA. Den första fasen av detta projekt inkluderar tre batterielektiska färjor som tar 150 passagerare som ska trafikera ett nätverk som förbinder nya strandnära stadsdelar i San Francisco, samt två batterielektriska färjor för 400 passagerare som ska trafikera nuvarande SF Bay Ferry-rutter i Oakland och Alameda. Det första REEF-fartyget förväntas tas i bruk 2026, med de första batterisystemen planerade för leverans under andra kvartalet 2025.

SF Bay Ferry och dess REEF-integrationsteam arbetar också med designen av en ny elektrisk laddningsplattform för Downtown San Francisco Ferry Terminal. Plattformen kommer att ha energilagring via batteribanker för att möjliggöra snabb laddning under uppehållstider vid terminalen.

I juli meddelade Echandia att de öppnar en produktionsanläggning i Marysville, WA. Denna anläggning kommer att säkerställa att San Francisco Bays nya utsläppsfria fartyg drivs med amerikansktillverkade batterier och är FTA-kompatibla. Detta innebär att Echandias batterisystem kommer att uppfylla Buy America-kraven, som kräver att en viss procentandel av produktens komponenter tillverkas i USA.

“Vi är stolta över att arbeta med Echandia för att utveckla landets första högfarts- och högkapacitets batterielektriska färjor i USA,” säger Seamus Murphy, verkställande direktör för San Francisco Bay Ferry. “Bland de många fördelarna med vårt program kommer att vara skapandet av nya jobb och expansionen av den amerikanska utsläppsfria maritima industrin. Genom att öppna denna nya anläggning hjälper Echandia oss att förverkliga dessa fördelar.”

Echandia har snabbt vuxit till att bli en av världens ledande leverantörer av maritima batterisystem och har levererat nästan 70 system för elektrifieringsprojekt globalt. Echandias batterisystem är erkända som de säkraste och mest robusta maritima batterisystemen på marknaden.

Johan Winlund
Marketing and Communication Manager at Echandia
Phone: +46 76 117 55 41
Email: johan.winlund@echandia.se

Echandia is a leading Swedish provider of safe and durable maritime battery systems, committed to delivering sustainable and reliable solutions for the marine industry. With a proven track record and a focus on innovation, Echandia continues to lead the way in advancing electric propulsion technologies.