Echandia Marine och världens största fartygsvarv Damen Shipyards skriver avtal om strategiskt partnerskap

Report this content

Holländska Damen Shipyards och Echandia meddelar att de skrivit avtal om ett globalt strategiskt partnerskap. Samarbetet ska kombinera Echandias kunnande om bateristyrning och drivlinor för utsläppsfria fartyg med Damens branschledande erfarenhet av att bygga bogserbåtar.

Det första projektet kommer att vara helelektriska bogserbåtar som ska betjäna Nya Zeelands största container- och handelsterminal - Port of Auckland Limited (POAL). Denna hamn hanterar hälften av Nya Zeelands import och export, liksom hundratusentals kryssningspassagerare varje år.

Världsledande hållbara lösningar

Echandias E-LTO-energilagringssystem (ESS) är ett smart, mycket skalbart luftkylt modulsystem baserat på Toshiba LTO-celler. 2,8 MWh ESS är optimerad för applikationen RSD-E Tug och kommer att vara typcertifierad av den DNV Veritas.

Damen är kända för sina bränsleeffektiva bogserbåtar av hybridtyp men utvecklar också både multifunktionella standardfartyg och specialbyggda, toppmoderna bogserbåtar och färjor för persontrafik. Företaget har 54 dotterbolag och varv som bygger och reparerar fartyg i alla världsdelar. Damen sjösätter i snitt 175 nybyggda fartyg varje år.

Elektrisk bogserbt

Med hållbarhet som en allt viktigare faktor och ett allt större krav även inom sjöfarten vill Damen vara med och påskynda utvecklingen av hållbara miljövänliga lösningar för att säkerställa att de förblir konkurrenskraftiga.

Partnerskapet mellan Echandia och Damen ger möjligheter att utveckla sofistikerad batteriteknik inom varvsindustrin för att kunna erbjuda nästa generation av elektriska bogserbåtar till den globala marknaden.

Echandias grundare och VD, Magnus Eriksson kommenterar affären på följande sätt:

Partnerskapet mellan Damen och Echandia är mycket kraftfullt. Damens förståelse för och erfarenhet av den globala bogserbåtsmarknaden i kombination med Echandias djupa teknik- och energisystemkompetens kommer att resultera i en helt ny marknad för elektriska bogserbåtar och påskynda utvecklingen av världsledande lösningar. Med Damens totalt över 30 varv och närstående företag över hela världen finns en global närvaro som ger Echandia oerhörda möjligheter framåt.

Magnus Eriksson, vd, 0733-995515, magnus.eriksson@echandia.se

Jackie Cawthra, marknad, 0702-260195, jackie.cawthra@echandia.se

Om Echandia
Echandia är världsledande i utvecklingen av en ny generation av batterisystem baserade på den säkrare, stabilare och mer snabbladdande LTO-tekniken. Echandias unika systemarkitektur för styrning av energin liksom batteristativen är speciellt utformade för den maritima industrin. Echandia är också Toshibas primära samarbetspartner för marin batterianvändning och den enda leverantör med certifiering för marin använda av DNV-GL. Idag består Echandia av 16 anställda där de flesta återfinns på huvudkontoret på Pampas Marina i Solna. www.echandia.se