• ECI Net/

Report this content

byggnet.com får pris för bästa IT-lösning för bygg- och fastighetsbranschen Thord Wilkne går in i styrelsen byggnet.com fick i dagarna ta emot ett pris för bästa IT-lösning för bygg och fastighetsbranschen. Branschen, via IT Bygg och Fastighet 2002, hade utvärde- rat ett 20-tal lösningar och byggnet.com var ett av tre företag som fick ta emot pris av Boverkets generaldirektör Ines Uusmann. I samband med att byggnet.com växer och fortsätter expansionen i Europa går Thord Wilkne, styrelseordförande i WM-data, in i styrelsen för ECInet AB - byggnet.coms moderbolag. Investor m fl investerade nyligen över 50 miljoner i ECInet. Vid årets branschevenemang inom bygg och fastighetssektorn presenterades mot- tagare av "årets bästa användning av informationsteknik inom design, byggande och förvaltning i Sverige". "Juryn nominerar byggnet.com för att det bedöms banbrytande inom sitt område, även sett i ett globalt perpektiv. Juryn sätter stort värde på projektets ambitioner att stödja kommunikation och samarbete mellan byggprocessens många aktörer genom att erbjuda en sammanhängande och strukturerad information, applikationer och IT-tjänster, samt att det i hög grad bedöms medverka till utvecklingen av elektronisk handel inom byggsektorn och etableringen av en gemensam IT-plattform. Projektet är mycket professionellt genomfört och utnyttjar på många områden den senaste IT-utvecklingen och IT- standardiseringen." Juryn bestod förutom Ines Uusmann av Bengt Nyman VD Fastighets-ägareförbundet, Ruben Aronsson, VD Stålbyggnadsinstitutet, Peter Hausch, Projektchef CSC Danmark A/S samt Arto Kiviniemi, VTT Building Technology Finland. I samband med att byggnet.com växer går Thord Wilkne, styrelseordförande i WM- data, in i styrelsen för byggnet.com´s moderbolag där Arkitektkopia är största delägare. "Det är få bolag som lyckats så väl som byggnet.com att ge kunder i en traditionell bransch en så värdefull IT lösning" säger Thord Wilkne. "Med flera tusen betalande abonnenter har byggnet.com redan blivit den dominerande lösningen i Sverige - något av en standard " fortsätter Wilkne. "Att Thord Wilkne väljer att gå in i vår styrelse är en värdefull markering att bolag som erbjuder tydliga webtjänster till traditionella marknader har en god framtid" säger Guj Brisius, styrelseordförande för byggnet.com´s moderbo- lag, ECInet AB. "Bygg och fastighetsbranschens positiva inställning till byggnet.com stärker vår position och vårt arbete med att göra byggnet.com till branschstandard i hela Norden" säger Anders Killander, VD för moderbolaget ECInet. Om ECInet ECInet, (www.ecinet.se) is the developer of the concept and system platform behind the most comprehensive construction industry Internet application to- day. ECInet is headquartered in Stockholm, Sweden, providing Internet services through wholly owned subsidiaries in Sweden, www.byggnet.com and in Finland, www.raksanet.com. Operations in Denmark and Norway are currently under devel- opment. Lack of co-ordination and documentation, or having the wrong ver- sion/release of existing drawings and documentation, is the primary reason for building delays and cost overruns in the construction industry. The current platform provided by ECInet is the most reliable web-based information and document management solution for the construction industry today. Property owners, general contractors, consultants, architects, structural engineers, subcontractors, and government inspectors currently use the ECInet platform for managing, updating and sharing accurate project information in a timely manner. Kontaktperson: Anders Killander CEO ECInet AB www.ecinet.se +46 8 50607095 +46 70 9937095 anders.killander@ecinet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00780/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00780/bit0002.doc