• ECI Net/

byggnet.com's moderbolag ECInet - Nordens största Internetföretag inom bygg och fastighetsbranschen - växer med invester

Report this content

byggnet.com´s moderbolag ECInet - Nordens största Internetföretag inom bygg och fastighetsbranschen - växer med investering b-business partners deltar som "lead investor" tillsammans med Springboard och Centrecourt i ett konsortium som initialt investerar SEK 52 million i byggnet.com´s moderbolag ECInet - the European Construction Industry net. ECInet erbjuder marknaden effektiva Internetbaserade projekt- och dokumenthanteringssystem för bygg- och fastighetsmarknaden. I samband med investeringen har finska raksanet.com förvärvats, Finlands största Internetföretag inom bygg- och fastighetsmarknaden. Investeringen från denna första emissionsrunda kommer att användas för expansion utanför de nuvarande kärnområdena Sverige och Finland samt för att färdigutveckla e-handelslösningar integrerade i de Internetbaserade dokumenthanteringssystemen. Arkitektkopia AB, som startade byggnet.com och ECInet 1997, är fortfarande största delägare även efter emissionen. "ECInet erbjuder med byggnet.com och raksanet.com värdefulla tjänster till kunder inom bygg- och fastighetssektorn, vilket klart märks på det ökande antalet användare. Vi tror att tillväxten inom byggnet.com snabbt kommer att öka, mycket tack vare det strategiska samarbetet med Arkitektkopia" säger Stephen Campe, Managing Director and Chief Operating Officer, b-business partner. "Investeringen gör det möjligt för oss att fortsätta expansionen i Europa. Vi kan nu erbjuda samma Internetlösning på olika språk i flera länder, något som våra stora Nordiska bygg- och fastighetsbolagskunder länge önskat" säger Anders Killander, VD för ECInet. "Vi gläds att ha b-business partners som lead investor. Deras utförliga analys av marknaden med påföljande investering i ECInet är en bekräftelse på att vår affärsidé och våra tjänster är de bästa på marknaden" Den Europeiska byggmarknaden är för närvarande 816 miljarder Euro (66 miljarder Euro i Norden) och växer med över 6 % årligen. Redan idag använder hundratals byggföretag, konsulter och fastighetsbolag de Internetbaserade projekt- och dokumenthanteringstjänster som erbjuds via byggnet.com i Sverige och raksanet.com i Finland. Företag som Skanska, NCC, PEAB, Lemminkäinen och YIT sparar tid och pengar genom att korta ner ledtider och minska antalet byggfel. Detta är möjligt genom att ha full kontroll på revisionshantering och en möjlighet att snabbt delge samtliga i ett byggprojekt ny uppdaterad information såsom ritningar och specifikationer. "byggnet.com kortade ner den totala projekttiden för Grönadalenbygget i Bålsta med en och en halv månad" säger Göran Henriksson, Projektledare på PEAB. "Vi kommer att öka vårt användande av byggnet.com nu när vi klart sett de tids och kostnadsvinster som systemet ger" "Vi på YIT har beslutat att använda raksanet.com efter en utvärdering av Internetbaserade dokumenthanteringssystem" säger Juhani Nummi, ICT-Manager på YIT-Yhtymä Oy. "raksanet.com är mycket tidsbesparande och vi kommer utvidga vårt användande till samtliga projekt inom YIT". About ECInet ECInet, (www.e-cinet.com) is the developer of the concept and system platform behind the most comprehensive construction industry Internet application today. ECInet is headquartered in Stockholm, Sweden, providing Internet services through wholly owned subsidiaries in Sweden, www.byggnet.com and in Finland, www.raksanet.com. Operations in Denmark and Norway are currently nder development. Lack of co-ordination and documentation, or having the wrong version/release of existing drawings and documentation, is the primary reason for building delays and cost overruns in the construction industry. The current platform provided by ECInet is the most reliable web-based information and document management solution for the construction industry today. General contractors, consultants, architects, structural engineers, subcontractors, and government inspectors currently use the ECInet platform for managing, updating and sharing accurate project information in a timely manner About b-business partners b-business partners, (www.b-bp.com) with a capital base of approximately 1 billion Euro, was founded by Investor AB, ABB, SEB, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Saab (aerospace), Sandvik, SKF, StoraEnso and WM-data. b-business partners aims to foster new leaders in Europe's fast expanding B2B market and builds broader business relationships between its partner and portfolio companies. The member companies in b-business partners will gain both from their financial return on investment as well as from valuable collaboration with the portfolio companies and their Internet applications. About Centrecourt Centrecourt (www.centrecourt.se) is a venture capital group working on a long- term basis with innovation-companies from an early stage to maturity. The company's activities started in 1995 and now operates in two interacting subsidiaries; Centrecourt Partner - working with finding, financing and through active participation from an early stage, supporting the growth of young innovation-companies. Centrecourt Partner is focused on technology and medtech projects, currently working with 20 projects companies. Centrecourt Depå - creating opportunities for a variety of investor categories to benefit from the strong growth in carefully selected and well-managed innovation- companies. About Springboard Springboard Venture Capital AB (www.springboardcapital.se ) is a venture capital company active in the TMT sector (Telecom, Media and Technology). The focus is on companies in the early commercial and expansion phases. Springboard invests in the Nordic countries with a special emphasis on Sweden and Finland.. Springboard has close to SEK 400 M in committed capital from its partners and a number of leading institutions in Sweden, Finland and Norway, such as The National Pension Insurance Fund Fourth Fund Board, Länsförsäkringar Wasa Liv, Pohjola Life Insurance, Sampo Life Insurance, Skandia Liv and Telia Pensionsstiftelser. Contacts: Anders Killander, ECInet AB +46 8 50607095 +46 70 9937095 anders.killander@e-cinet.com Ulrika Lundgren, b-business partners +46 8 6142115 ulrika.lundgren@b-bp.com Anders Eklund, Centrecourt AB +46 8 7913302 anders.eklund@centrecourt.se Lars Widell, Springboard Venture Capital AB +46 8 54515970 lars.widell@springboardcapital.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/28/20000828BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/28/20000828BIT00130/bit0002.pdf