Modern Ekonomi blir ECIT

Report this content

Modern Ekonomi, som varit en del av ECIT sedan 2020, kliver nu in under varumärket och byter namn till ECIT. Att ena ECIT-företagen under ett gemensamt varumärke är en del av företagets förvärvsstrategi som också sätter ett stort värde på att bevara relationerna på den lokala marknaden.

Modern Ekonomi, som nu byter namn till ECIT Services F&A, är en lokalt förankrad redovisningsbyrå med rikstäckande resurser, som i dagsläget finns på åtta orter i Sverige: Falköping, Göteborg, Karlstad, Kungsbacka, Ludvika, Skövde, Sundbyberg och Västerås. Med cirka 100 medarbetare är ECIT Services F&A det näst största ECIT-bolaget i Sverige att erbjuda tjänster och rådgivning inom bland annat redovisning, lön, HR, skatt och deklaration.

– Vi har varit en del av ECIT sedan 2020 och det är nu ett naturligt steg att vi framöver också kommer dela varumärke och namn. Vi har under åren kunnat behålla vår lokala förankring på alla orter där vi finns, samtidigt som vi har dragit nytta av den gemensamma kunskapen som finns inom ECIT-koncernen, vilket är nödvändigt på en marknad i ständig förändring. Det är en så kallad win-win för både oss och våra kunder, säger Jens-Oskar Göransson, VD för Modern Ekonomi och ECIT Services AB.

Namnbytet är ett steg på ECIT:s fortsatta resa för att kunna möta kunderna där de finns och skapa positiva synergieffekter som är fördelaktiga för både medarbetare och kunder. ECIT etablerade sig i Sverige i och med ett förvärv 2015, sedan dess har ECIT:s svenska verksamhet vuxit kraftigt både organiskt och via ytterligare förvärv. Nu senast genom att förvärva Pragati AB i Malmö och Företagsbyrån i Luleå AB.

– ECIT är ett bolag som verkligen värdesätter det lokala entreprenörskapet och den kultur som utvecklas på en arbetsplats. Därför är vi noga med att det ska finnas en bredd under ECIT:s paraply. Vi ser stora möjligheter till att skapa positiva synergieffekter som är fördelaktiga för både våra medarbetare och kunder, eftersom vi erbjuder lokalkännedom samtidigt som vi har tillgång till hela ECIT-koncernens expertkompetens, geografiska närvaro, systemstöd och tjänsteportfölj, säger Daniel Bolin, Sverigeansvarig på ECIT.

För mer information, kontakta:
Helena Lustig
Marknadschef ECIT
E-post: helena.lustig@ecit.se
Tel: +46 70-6417160

Daniel Bolin
Country Manager/Sverigeansvarig ECIT
E-post: daniel.bolin@ecit.se
Tel: +46 73-512 81 26

Jens-Oskar Göransson,
VD ECIT Services AB & Modern Ekonomi AB
E-post: jens-oskar.goransson@ecit.se
Tel: +46 70-332 84 31

Om Modern Ekonomi
Modern Ekonomi är ett konsultföretag för ekonomitjänster som grundades 2006 och har varit del av ECIT sedan 2020. Från åtta kontor runt om i Sverige erbjuder Modern Ekonomi tjänster och rådgivning inom redovisning, lön, HR, skatt och deklaration till sina kunder. Modern Ekonomi har cirka 100 anställda och en omsättning på 95 MSEK vid räkenskapsårets slut 31/12-2023.

Om ECIT
ECIT grundades 2013 och tillhandahåller tjänster inom redovisning, lön och IT. ECIT har en välbeprövad modell för uppköp som säkerställer närhet till kunder och lokalt entreprenörskap i kombination med styrkan från en större internationell koncern. ECIT har en helårs proformaomsättning på 3,6 MDR NOK för 2023 och mer än 2 600 anställda fördelade på tio länder. Förvärv har varit en huvudsaklig faktor till företagets tillväxt och ECIT har genomfört mer än 135 förvärv sedan bolagets start 2013.

Läs mer: www.ecit.com/se